اعتراض دانشجویان ترکیه به افزایش هزینه ها

28 مهر 1402
۶ دقیقه زمان خواندن
property

اعتراض دانشجویان ترکیه به افزایش هزینه ها 

دانشجویان ترکیه‌ای در اقدامی غیرمعمول علیه افزایش اجاره بهای خوابگاه‌ها دست به اعتراض زده و چند شب را در پارک‌ها سپری کردند.

به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، به مدت ۱۸ ماه کلاس‌های درس حضوری در ترکیه به دلیل شیوع پاندمی کرونا تعلیق شد. وقتی که دانشگاه‌ها بار دیگر باز شدند، بسیاری از دانشجویان با افزایش اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی روبرو شدند که توان پرداخت آن را ندارند.

بخشی از این افزایش بها، به دلیل تورم و نوسانات هزینه‌های مرتبط است که بر بازار مسکن اثر گذاشته است. در راس این هرم، دولت ترکیه تضمین نکرده که خوابگاه‌های دانشجویی دولتی ظرفیت‌های کافی دارند یا خیر. حدود ۷۰۰ هزار خوابگاه برای ۸.۵ میلیون دانشجو در ترکیه وجود دارد.

این وضعیت دشوار باعث شد تا بسیاری از دانشجویان خشم و عصانیت خود را با اعتراضات خیابانی به تصویر بکشند. چند روز است که دانشجویانی در سراسر ترکیه که بر اساس اعلام وزارت کشور بیش از ۲۲۴۰ هزار تن می‌شود شب را در پارک‌ها گذرانده‌اند. جنبش اعتراضی "نمی‌توانیم سرپناه پیدا کنیم" از پارک "یوگورچو" در استانبول آغاز شد و به سرعت به سایر شهرهای ترکیه رسید.

فعالان دانشجویی در نامه ای سرگشاده نوشتند، با افزایش ۷۰ تا ۲۹۰ درصدی اجاره بهای خوابگاه‌ها بی خانمان و سرگردان شده‌اند "چون هیچ جایی برای ماندن نداریم، در این وضعیت هستیم."

یکی از دانشجویان رشته روابط بین‌المللی در دانشگاه مرمره که شب را در کنار دیگر همکلاسی‌هایش در این پارک گذرانده بود، گفت: ما از روی تفریح و سرگرمی در خیابان نمی‌خوابیم. ما داستان میلیون‌ها دانشجو را بازگو می‌کنیم.

یکی دیگر از دانشجوها هم گفت:‌ کلاس‌های درس دانشگاه‌ها باز شده اما خوابگاه‌ها بسته هستند. تقاضای زیاد از حد همراه با افزایش اجاره روزانه، به این معنی است که قیمت محل اقامت ناگزیر به شدت گران شده است. گرچه دانشگاه‌ها باز شده‌اند اما بسیاری نمی‌توانند درس بخوانند.

دانشجوی فلسفه دانشگاه ازمیر نیز که در یک جریان اعتراضی دیگر شرکت کرده بود، گفت: ما در ازمیر هم دست به اعتراض زده‌ایم چون می‌بینیم که دوستانمان در استانبول اعتراض می‌کنند. اما پلیس ما را متوقف کرد. با این حال دستگیری صورت نگرفته است.

اقدامات پلیس باعث شده است تا مردم ترکیه به اعتراضات دانشجویی تمایل نشان دهند. اما وزیر کشور ترکیه در تلاش برای توجیه استقرار پلیس مدعی شد که اکثر معترضان، دانشجو نبودند و ادامه داد: این اعتراضات توسط گروه‌های چپ‌گرا سازماندهی شده بود و گمان می رود که اعضای گروه‌های تروریستی چون پ.ک.ک در این اعتراضات حضور داشتند.

این نخستین باری نیست که اعتراضات دانشجویی علیه اردوغان در ترکیه انجام میشود. اوایل ژانویه سال جاری میلادی، انتصاب "ملیح بولو" توسط اردوغان به عنوان رئیس دانشگاه بوغازیچی باعث شد تا دانشجویان و اساتید اعتراض کنند چون گفتند که این انتصاب، قانونی نیست چون "بولو" از اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه اردوغان است.

چندین هفته اعتراض باعث دستگیری چندین نفر شد و رئیس جمهوری ترکیه دانشجویان معترض را به "تروریست‌ها" مرتبط دانست. این اعتراضات در نهایت نتیجه داد و اردوغان در ژوئیه و در حکمی، بولو را برکنار کرد.  

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز جنبش "دانشجویان در پارک" را محکوم کرد و با تکرار صحبت‌های وزیر کشور گفت: می‌توانم به طور واضح بگویم که برخی از کسانی که بر روی نیمکت‌های پارک‌ها می‌خوابند، هیچ ارتباطی با آموزش و تحصیل ندارند، حتی اگر آنها خودشان را دانشجو می‌نامند. این یک نسخه دیگری از رویدادهای پارک قزی است.

اردوغان به اعتراضات پارک قزی در ۲۰۱۳ اشاره داشت. آن اعتراضات در پی یک پروژه بزرگ ساختمانی در این پارک انجام شد و در پی سرکوب از سوی پلیس شدت گرفت.

 

خوابگاه یار

 

شما در خوابگاه یار میتوانید بهترین خوابگاه ها رو در سراسر ایران با شرایط محیطی و شغلی مختلف مشاهده کنید و با توجه به شرایط خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

www.khabgahyar.com

منبع : www.isna.ir

مطالب مرتبط:

راهنمای زندگی خوابگاهی

پارکینگ خوابگاه چقدر اهمیت دارد​

قوانین نانوشته زندگی خوابگاهی

برچسب ها:
پست های مرتبط

استانداردهای طراحی خوابگاه دانشجویی

28 مهر 1402

خوابگاه کارمندی در تهران

28 مهر 1402

 مجوز تاسیس پانسیون

28 مهر 1402

لوازم مورد نیاز برای زندگی در پانسیون و خوابگاه

28 مهر 1402

میزان شهریه خوابگاه‌های خودگردان استان تهران مشخص شد

28 مهر 1402