خوابگاه هاي دانشجویی روزهاي سخت سازگاري

28 مهر 1402
۶ دقیقه زمان خواندن
property

پای درد دل دانشجویان خوابگاهی که می نشینی دنیایی از حرف های تلخ و شیرین دارند اما در راه تحصیل علم و پیشرفت همه را به جان و دل می خرند تا افتخار آفرین باشند.

دانشجویانی که از شهرستان های دور و نزدیک به یاسوج آمدند تا زندگی جدیدی را با هم اتاقی های خود در خوابگاه های دانشجویی آغاز کنند.

یک دانشجوی زرین شهری که از استان اصفهان در خوابگاه دانشگاه یاسوج دوره دانشجویی را سپری می کند عقیده دارد نام گذاری هفته خوابگاه ها در دانشگاه ها بتنهایی نمی تواند اثر مثبتی داشته باشد چرا که باید هر سال تغییرات اساسی در زمینه تجهیزات و امکانات رفاهی خوابگاه ها ایجاد شود.

ˈمریم محمدیˈ با اشاره به اینکه نباید هفته خوابگاه ها به بهانه جشن و تشریفات برگزار کرد گفت: تمام امکانات رفاهی و اولیه می بایست در خوابگاه های دانشجویی فراهم باشد تا دانشجو جز درس خواندن دغدغه دیگری نداشته باشد.

هفته خوابگاه دانشجویی از بیست و یکم تا بیست و هفتم اردیبهشت برگزار شد.

وی کافی نبودن فضای اتاق های خوابگاه نسبت به افراد ساکن در آن و قطع ناگهانی آب و برق را از مشکلات خوابگاه دانشجویی برشمرد.

محمدی برگزاری دوره ها و کارگاه های روان شناسی فردی و اجتماعی ،ارائه کتاب های مفید در زمینه های علمی ، مذهبی، روانشناسی و ادبی را در خوابگاه دانشجویی لازم و ضروری خواند و خواستار همکاری مسوولان دانشگاه برای رفع مشکلات شد.

دانشجوی دیگر که از شهرستان گناوه استان بوشهر آمده است، نقش خوابگاه های دانشجویی در مستقل شدن دانشجویان را بسیار مهم و اساسی می داند و می گوید: تا وقتی که به خوابگاه دانشجویی نیامده بودم معنی زندگی و سختی های آن را درک نمی کردم.

ˈفاطمه ملک زادهˈ افزود: همانطور که سربازی پسران را برای زندگی در شرایط سخت آماده می کند دانشگاه و زندگی در خوابگاه، دختران را برای مقابله با سختی های زندگی می سازد.

وی از اینکه در هفته خوابگاه های دانشجویی از دانشجویان یاد می شود خوشحال است و بیان می کند: دانشجویان دختر به توجه و دلگرمی مسوولان دانشگاه احتیاج دارند.

دانشجوی دیگری از شهرستان بهبهان خوزستان به زندگی در خوابگاه دخترانه شهید مطهری دانشگاه یاسوج اشاره می کند و می گوید: به طور کلی هر فردی که در ابتدا از محیط خانواده دور می شود دچار نگرانی خواهد شد که با ورود به خوابگاه به تدریج با شرایط جدید سازگاری پیدا می کند.

ˈفاطمه احمدیˈ آشنایی با فرهنگ های گوناگون در محیط خوابگاه دانشجویی را از مزیت های آن می شمارد و معتقد است حس مستقل شدن موجب می شود تا فرد با وجود مشکلات حاد در زندگی صبور باشد و برای ورود به جامعه و محیط کاری آماده شود.

وی وضعیت خوابگاه های دانشگاه یاسوج را از لحاظ کیفی متوسط ارزیابی می کند و می گوید: خوابگاه ها باید از نظر کیفی ارتقا پیدا کند چرا که در برخی از خوابگاه ها با وجود مساحت کم اتاق ها شش تا هشت دانشجو با هم زندگی می کنند.

احمدی آرامش و آسایش در خوابگاه ها را برای استفاده مطلوب از دروس دانشگاهی برشمرد.

وی نبود سرویس حمل و نقل در فضای داخلی دانشگاه به سمت خوابگاه های دخترانه را از مشکلات خوابگاه های بالاتپه خواند و بیان کرد: از مسوولان دانشگاه یاسوج انتظار می رود 

که نسبت به حل این مشکل با دانشجویان همکاری کنند.

معاون دانشجویی دانشگاه یاسوج هم با اشاره به اینکه این دانشگاه شش واحد خوابگاه ملکی دخترانه و پنج واحد خوابگاه پسرانه خودگردان دارد گفت: با توجه به افزایش دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی و کمبود خوابگاه امکان اسکان تمامی دانشجویان در این خوابگاه ها وجود ندارد.

دکترˈ آیت الله کرمی ˈ افزود: تعداد زیادی از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه یاسوج در خوابگاه ها اسکان دارند که به دلیل کمبود فضا در این خوابگاه ها برخی مشکلات وجود دارد.

وی اظهار کرد: بر اساس بخشنامه وزارت علوم تحقیقیات و فناوری دانشگاه نمی تواند نسبت به ساخت خوابگاه دانشجویی اقدام کند و فرصتی فراهم شده است تا بخش خصوصی و خیرین بتوانند در این زمینه سرمایه گذاری کنند.

دردانشگاه یاسوج حود شش هزار دانشجو مشغول تحصیل هستند.

خوابگاه های دانشجویی تهران
منبع

برچسب ها:
پست های مرتبط