سرانه دانشجویی دانشگاه ها متعادل شود/ لزوم طرح تحول فرهنگی

28 مهر 1402
۶ دقیقه زمان خواندن
property

معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به مشکلات و ارائه راهکارهای لازم برای ارتقای وضعیت صنفی، رفاهی، فرهنگی و معیشتی دانشگاهیان پرداختند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت (مفدا)، نهمین اجلاس معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در روزهای ۱۹ و ۲۰ دی ماه در محل وزارت بهداشت در حال برگزاری است.

این دوره از اجلاس معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با حضور دکتر محمد رضا فراهانی معاون وزیر بهداشت و معاونان فرهنگی و دانشجویی ۶۵ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی برگزار شده است.

اعتبارات بخش فرهنگی، تربیت بدنی و ورزشی از حوزه آموزشی جدا شوند

دکتر ساسان موگهی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این اجلاس گفت: از چهار سال گذشته تاکنون مسیری که وزارت بهداشت برای دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه اهواز ترسیم کرده خوب، شفاف و رو به رشد بوده است اما با توجه به سرعت و رشد دو برابری فعالیت‌ها در دانشگاه‌، به دلیل عدم اعتبارات لازم، نتوانسته‌ایم آن طورکه باید و شاید به اهداف مورد نظر نزدیک شویم.

وی خاطرنشان کرد: باید فکری کرد که اعتبارات بخش فرهنگی، تربیت بدنی و ورزشی از حوزه آموزشی جدا شوند چرا که هر یک از فعالیت‌های بخش فرهنگی، ورزشی یا آموزشی به نوبه خود از اهمیت خاصی برخوردار است.

موگهی بر لزوم تعامل و ارتباطات دوسویه بیشتر میان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تاکید کرد و گفت: در چند ماه گذشته حرکت‌های خوبی از سوی ستاد وزارتخانه در مسیر ایجاد تحولات در فضاهای دانشگاهی شکل گرفته است که از جمله می‌توان به بحث بازدید و سرکشی از دانشگاه‌ها و رسیدگی به مشکلات کانون‌های فرهنگی، تشکل‌های دانشجویی، انجمن‌های علمی و کانون‌های هنری اشاره کرد اما این بازدیدها صرفا کفایت نمی‌کند بلکه باید به شکل تیم‌های کارشناسی، این بازدیدها بیشتر و تخصصی‌تر انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: تیم‌های کارشناسی وزارتی در وسعت بیشتری شکل بگیرند. هر چند  ساختار سازی در ستاد وزارت بهداشت در حال انجام است. اما درخواست این است که تیم‌های مختلف کارشناسی از وزارت بهداشت در بخش‌های مختلف به طور منظم به دانشگاه‌های علوم پزشکی رفته و از نزدیک مشکلات روانشناختی دانشجویان را رسیدگی کنند و در راستای حل مسائل احتمالی، تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اهواز به برنامه عملیاتی وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: برنامه عملیاتی که سال ۹۶ ابلاغ شد نسبت به برنامه عملیاتی سال ۹۵ خیلی به واقعیت نزدیک‌تر است. علیرغم موفقیت کامل در  برنامه عملیاتی سال ۹۵ ، برنامه عملیاتی سال جاری با موفقیت در حال پیشروی است.

موگهی همچنین بر ضرورت ابلاغ دستورالعمل‌های وزارتی تاکید کرد و گفت: برخی دستورالعمل‌های وزارتی که باید تا پایان سال به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شدند متاسفانه هنوز ابلاغ نشده‌اند. به هرحال باید این دستورالعمل‌ها تدوین و زودتر ارسال شود.

نبود آیین نامه مشخص برای نشریات مجازی و خوابگاه های متاهلی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بر لزوم تقویت ورزش و بحث تربیت بدنی کارکنان و اساتید دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: باید در راستای توسعه ورزش کارکنان دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی‌های دقیق تری انجام داد. ورزش کارکنان و اساتید باید در کنار ورزش دانشجویان توسعه یابد.

وی به نبود آیین نامه مشخص برای نشریات مجازی اشاره کرد و گفت: نبود سرانه لازم جهت حضور در المپیادها و جشنواره‌های دانشجویی و فرهنگی و همچنین نبود آیین نامه خوابگاه متاهلی و وجود مشکلات در بحث پایش سلامت روان دانشجویان از جمله مسائلی است که باید به آن توجه کرد.

مشکل تعدد متولیان فرهنگ در دانشگاه‌ها

دکتر یوسف شفائی خانقاه معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران بر لزوم برگزاری مستمر  و منظم اجلاس معاونان فرهنگی و دانشجویی و تبادل نظر و بارش افکار معاونان در راستای رسیدگی به حل مسائل و بهبود وضعیت دانشگاه‌ها تاکید کرد.

وی تعدد متولیان فرهنگ در دانشگاه‌ها را از جمله مشکلاتی عنوان کرد که باید نسبت به رفع آن اقدام کرد و گفت: تعدد متولیان فرهنگ در دانشگاه‌ها از جمله مسائلی است که با وجود عقاید مختلف می‌تواند در انجام فعالیت‌های فرهنگی توسط دانشجویان در دانشگاه، مسائل و مشکلاتی را به وجود آورد.

شفائی خانقاه افزود: اگر چه مقرر شده تمام فعالیت‌های فرهنگی از طریق شورای فرهنگی دانشگاه تصمیم گیری شود اما گاهی به این گونه نبوده و معاونان فرهنگی و دانشجویی به نوعی در مقابل کار و درخواست انجام شده قرار می‌گیرند که همین مسئله می‌تواند باعث صرف هزینه بیشتر و موازی کاری در برنامه‌های فرهنگی شود. هر چند تعامل هر چه بیشتر میان نهادها، تشکل‌ها و معاونت فرهنگی ودانشجویی می‌تواند تا حدی مانع این موازی کاری شود.

وی با تاکید بر ارزیابی کیفی و محتوایی فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه این فعالیت‌ها در دانشگاه‌ها به صورت خودجوش و مستقل انجام می‌شود و میزان مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های مختلف از سوی آنان با در نظر گرفتن ساعت فراغت خارج از درس صورت می‌گیرد، پیشنهاد می‌شود در ارزیابی فعالیت‌های کانون‌ها، به اهداف و برنامه‌های محتوایی بیشتر توجه شود.

بازنگری مجدد دستورالعمل اجرایی ناظر بر فعالیت‌های نشریات دانشگاهی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: همچنین باید ملاک ارزیابی تعداد کانون‌های دانشجویی تاسیس شده بر اساس تعداد کل دانشجویان یک دانشگاه، سنجیده نشود بلکه میزان فعالیت صورت گرفته بر اساس محتوی و کیفیت مورد ارزیابی و دقت نظر قرار گیرد.

وی همچنین به رفع ابهامات و نواقص در خصوص دستورالعمل اجرایی ناظر بر فعالیت‌های نشریات دانشگاهی و همچنین به لزوم بازنگری مجدد و به روز کردن این دستورالعمل از سوی شورای مرکزی ناظر بر فعالیت‌های نشریات دانشگاهی اشاره کرد.

گام‌های موثر برای کسب رضایت، آرامش و رفاه بیشتر دانشجویان

در ادامه این اجلاس، دکتر جمیل صادقی فر معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایلام بر لزوم رفع مشکلات صنفی، رفاهی، دانشجویی و فرهنگی دانشجویان تاکید کرد و گفت: امروزه می‌توان با افتخار گفت که در حوزه فرهنگی و دانشجویی اقدامات موثری در راستای مسائل صنفی، رفاهی، معیشتی دانشجویان انجام می‌گیرد. 

وی افزود: باید به جرات گفت در حوزه فرهنگی و دانشجویی اگر چه در حال دویدن نیستیم و حرکت‌مان شتاب‌دار نیست اما در مسیر تحول در حال راه رفتن هستیم. ما باید طوری در محیط‌ها و فضاهای دانشگاهی عمل کنیم که ارزش افزوده برای دانشجویان ومخاطبان‌مان ایجاد کند.

صادقی فر گفت: باید در راستای کسب رضایت، آرامش و رفاه بیشتر دانشجویان و جامعه هدف و همچنین شکوفا کردن استعدادهای فرهنگی و ورزشی دانشجویان و کارکنان گام‌های موثری برداریم. خوشبختانه عملکرد مشارکت تیم‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی ایلام در چند سال اخیر به درستی حرکت خود را ادامه داده است.

وی اظهار کرد: ما این جسارت را کردیم که از حوزه دانشجویی در دانشگاه پا را فراتر بگذاریم و در حوزه فرهنگی کارکنان و اساتید دانشگاه ورود کنیم که خوشبختانه از دو ماه گذشته برنامه‌های متنوع فرهنگی برای آنان در نظر گرفته‌ایم وخوشبختانه بخش زیادی از اتفاقاتی که در دانشگاه ما با موفقیت حاصل شده است به خاطر تعاملات خوب با مسئولان دانشگاه‌ است.

تامین خوابگاه‌های دانشجویی مهم‌ترین مشکل دانشگاه ها

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایلام بحث خوابگاه‌های دانشجویی را یکی از اولویت‌ها عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین مشکل دانشگاه قطعا مسئله خوابگاه‌های دانشجویی است که باید به این مسئله توجه بیشتری داشت و در مسیر حل این مساله قدم‌های محکمی برداشت چرا که در برخی از استان‌ها از جمله استان ایلام بحث خوابگاه‌های دانشجویی همواره به عنوان یکی از دغدغه‌های دانشجویان به شمار می‌رود.

وی افزود: در حوزه خوابگاه‌های پسران و تامین اسکان آنها به دلیل اینکه تعداد پذیرش پسران کمتر است مشکلی در چند سال آینده از نظر اسکان نخواهیم داشت اما در خصوص خوابگاه‌های دختران مشکلاتی داریم. 

صادقی فر گفت: در دانشگاه فقط خوابگاه ملکی داریم و این خوابگاه نخستین سازه‌ای بود که در دانشگاه شکل گرفته و شاید عمرش به قدمت بیش از ۳۰ سال باشد و بقیه خوابگاه‌ها هر چند مناسب هستند اما خوابگاه‌های اجاره‌ای و مشارکتی هستند. ما سعی کردیم در خوابگاه‌های که اجاره کرده‌ایم، از عوامل دانشگاه در مدیریت و رسیدگی به آن استفاده کنیم.

وی بر لزوم توجه بیشتر به بحث خوابگاه‌های دانشجویی در مناطق کم برخوردار تاکید کرد و گفت: برای اینترنت خوابگاه‌ها در دانشگاه مشکلاتی داریم که باید به آن توجه جدی کرد به هرحال بحث اینترنت و فضای مجازی به آموزش دانشجویان مرتبط است و دانشجویان به دلیل ضرورت و ارتباط با فضای مجازی در راستای فعالیت‌های پژوهشی و دانشگاهی خود، حق دارند از اینترنت کافی و پرسرعت بهره‌مند شوند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: به نظر می‌رسد باید حوزه آموزش در خصوص حل مشکلات یاری گر ما باشد و در راستای ساماندهی و ساخت سالن مطالعات و همچنین تجهیز امکانات آموزشی در خوابگاه‌ها به ما کمک کند. هرچند با تعامل با آنها توانستیم بخشی از مشکلات را حل کنیم اما اگر این موضوع به صورت قانونمند شود بهتر می‌توان در مسیر پیشرفت حرکت کرد.

نبود چارت تشکیلاتی دانشجویی در برخی دانشکده ها

وی تشکیل نشدن چارت دانشکده‌ها را از جمله مشکلات این دانشگاه ذکر کرد و گفت: متاسفانه چارت سازمانی دانشکده‌ها هنوز تشکیل نشده و خیلی از دانشکده‌های ما تنها به صورت اسمی مستقل هستند و حتی دانشجویان برای حل مشکلات ایاب و ذهاب مستقیما به معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه مراجعه می‌کنند. متاسفانه دانشکده‌ها، کارشناسان دانشجویی در چارت‌هایشان ندارند و می‌طلبد دانشکده‌ها این چارت برای‌شان تعریف شود تا بتوانند خودشان مستقل رفتار کنند.

صادقی فر به بحث توسعه ورزش و تربیت بدنی در دانشگاه اشاره کرد و گفت: موضوع ورزش همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان در فضاهای دانشگاهی است. ضروری است برای تقویت حوزه ورزش در میان کارکنان و اساتید، فعالیت‌های مضاعفی انجام داد چرا که هنوز در خیلی از دانشگاه‌ها مثل دانشگاه علوم پزشکی ایلام برای بحث ورزش اساتید و کارکنان اتفاق خوبی نیفتاده است.

سرانه های دانشجویی دانشگاه ها متعادل شود

همچنین دکتر علیرضا گنجعلی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این اجلاس بر ضرورت جداسازی بحث اعتبارات آموزشی و پژوهشی تاکید کرد و گفت: بحث سرانه‌ها در دانشگاه‌ها نیز از جمله مسائلی است که باید به آن توجه بیشتری کرد. همچنین باید فکری برای متعادل کردن سرانه‌ها بین دانشگاه‌ها کرد.

وی به بحث محتوای فرهنگی اشاره کرد و گفت: محتوای فرهنگی باید به سمت کارهای ارزشمند برود نه سرگرمی فرهنگی چرا که سرگرمی فرهنگی بخش کوچکی از کار فرهنگی است و قطعا ایجاد یک بستر امن برای فعالیت‌های فرهنگی در فضاهای دانشگاهی امری ضروری است.

گنجعلی خاطرنشان کرد: کار فرهنگی، حالت انفعالی و زیرمجموعه اقتصاد و زیرمجموعه سیاست و زبان گفتار نیست. کار فرهنگی بی‌انضباطی رفتاری و عملکرد نیست. کار فرهنگی قانون گریزی و طعنه زدن و انتشار نشریه و مجله و روزنامه و حاکمیت سلیقه‌ای نیست. کار فرهنگی استفاده ابزاری از دانشجو و موازی کار و افراط و تفریط و همچنین فقط گرفتن اعتبار نیست.

وی گفت: کار فرهنگی پیچیده صحبت کردن و تکبر ورزیدن به زیردستان نیست و باور کنید آن چیزی که حاصل بر این دنیا است، محبت و مهرورزی است و در حوزه دانشجویی قطعا این مسئله پاسخ می‌دهد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: داشتن یک چارچوب فرهنگی و پرهیز از جزیره سازی فعالیت‌های فرهنگی، تشکیل اتاق فکر در حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و بکارگیری از توانمندی و ظرفیت‌های کارشناسان و صاحب ‌نظران امری ضروری است. 

وی گفت: باید برای تحول در مسائل مختلف فرهنگی و رفاهی دانشگاه‌ها، از ایده‌های افراد صاحب نظر و کارشناس بیشتر کمک گرفت. به نظرم باید هر دو ماه یک بار یک رصد فرهنگی در دانشگاه‌ها صورت گیرد و در هر ترم و یا هرسال یک موضوع فرهنگی را در دانشگاه برجسته کنیم و نسبت به تقویت آن تلاش مضاعفی کرد.

طرح تحول فرهنگی در دستور کار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گیرد

در ادامه دکتر فریمان ابراهیم زاده معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بجنورد به مشکلات و ارایه پیشنهادات لازم برای بهبود وضعیت دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: پیشنهاد می کنم طرح تحول فرهنگی مانند طرح آموزش و همچنین طرح تحول بهداشت و سایر حوزه ها، در دستور کار قرار گیرد.

ابراهیم زاده گفت: همه به این نکته اذعان داریم که مقوله فرهنگ در حوزه‌های مختلف امری مهم و قابل توجه است و باید در کنار سایر فعالیت‌های مختلف در دانشگاه مورد توجه قرار گیرد. امید است طرح تحول فرهنگی به عنوان یک پیشنهاد بتواند در راستای حل مشکلات موثر باشد.

وی به ضرورت یکپارچگی سامانه‌های مختلف در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: سامانه فرابر دانشگاه و دیگر سامانه‌ها باید به یکدیگر مرتبط و لینک شوند که در این راستا مسئولان مربوطه بخصوص بخش آی تی باید مقدمات این کار را فراهم کنند که قطعا لینک کردن سامانه‌ها می‌توان توان نیروی انسانی را در فضاهای دانشگاهی بهبود ببخشد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بجنورد، با بیان این که مبلغ تعیین شده جهت اجاره بهای اسکان برای دانشجویان  در استانهای محروم از جمله استان خراسان شمالی برای دانشجویان مشکلاتی ایجاد کرده است، گفت: هر چند شنیده‌ایم در خصوص رفع این مشکلات قرار است تغییراتی رخ دهد اما به هرحال باید در این زمینه تدابیر لازم از سوی مسئولان صورت گیرد.

وی  با اشاره به فرصت کم دانشجویان برای ثبت نام در جشنواره فرهنگی، خواستار تمدید بیشتر این جشنواره شد و اظهار کرد: لازم است فرصت برای ثبت نام دانشجویان در این رویداد بزرگ فرهنگی و دانشگاهی بیشتر باشد تا دانشجویان بتوانند در این رویداد بزرگ فرهنگی آثار مختلفی خلق کنند و به جشنواره ارایه دهند. خیلی از دانشجویان به واسطه فصل امتحانات و درگیر بودن با مسئله تحصیل، فرصت کمتری دارند. 

در ادامه برخی از معاونان فرهنگی ودانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور  به بیان و ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات برای ارتقای وضع رفاهی، فرهنگی، معیشتی، ورزشی و... دانشجویان و دانشگاهیان پرداختند و هریک از معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها مشکلات دانشگاه‌های خود را بیان کردند.

برچسب ها:
پست های مرتبط

استانداردهای طراحی خوابگاه دانشجویی

28 مهر 1402

خوابگاه کارمندی در تهران

28 مهر 1402

 مجوز تاسیس پانسیون

28 مهر 1402

لوازم مورد نیاز برای زندگی در پانسیون و خوابگاه

28 مهر 1402

میزان شهریه خوابگاه‌های خودگردان استان تهران مشخص شد

28 مهر 1402