عوامل موثر در ايجاد دلبستگي به مكان در خوابگاه هاي دانشجويي

28 مهر 1402
۶ دقیقه زمان خواندن
property

عوامل موثر در ايجاد دلبستگي به مكان در خوابگاه هاي دانشجويي

 

مسكن دانشجويي ضروري ترين نياز دانشجويان غير بومي مي باشد. اين دانشجويان با ورود بـه خوابگـاه و دوري از خانواده، بخش زيادي از حمايت هاي اجتماعي خانواده و جامعه بـومي خـود را از دسـت مـي دهنـد و دچـار احسـاس تنهايي، غربت، عدم تعلق و دلبستگي به محيط جديد مي شوند. در اين ميان، توجه به عوامل موثر در ايجاد دلبسـتگي به محيط جديد خوابگاه مي تواند نقش مهمي در بهبود وضعيت روحي، عاطفي و عملكردي آنها داشته باشد. بـا ايجـاد دلبستگي به مكان در خوابگاه، تطبيق دانشجويان با محيط جديد بهتر صورت مي گيرد و اشتياق آنها براي زنـدگي بـا ديگران افزايش مي يابد.

 

عوامل اصلی دلبستگی به مکان

 

عوامل انساني، عوامل مكاني و عامل زمان عوامل موثر در ايجاد دلبستگي به مكان مي باشند و رابطـه معنـاداري ميـان آنها و دلبستگي به مكان وجود دارد. از ميان عوامل مكاني، عوامـل اجتمـاعي مكـان، عوامـل كالبـدي مكـان ، عوامـل فعاليتي مكان و عوامل معنايي مكان به ترتيب، موثرترين عوامل در ايجاد دلبستگي بـه خوابگـاه مـي باشـند. از ميـان مولفه های عوامل اجتماعي مكان، بيش ترين ارتباط مربوط به رعايت حريم شخصي در مكان و در مولفـه هـاي عوامـل كالبدي مكان، بيش ترين ارتباط مربوط به امكان انعطاف پذيري مكان مي باشد.

اهمیت خوابگاه

 

امروزه بـا بـالا رفـتن ميـل عمـومي جامعـه بـه داشـتن تحصيلات تكميلي، تعداد و انـواع مراكـز آمـوزش عـالي بـه صورت چشمگيري افزايش يافته انـد. بـا توجـه بـه پـذيرش دانشجويان غير بومي در اكثريت مراكز، داشتن مكان مناسب براي استقرار اين دانشـجويان امـري ضـروري و از نخسـتين امكاناتي است كه مي بايست فراهم شود. مسكن داشنجويي نه تنها سرپناهي براي اين دانشجويان است، بلكه مي بايست فضايي را براي پيشرفت علمي، ذهني و شخصيتي آنهـا فـراهم نمايـد. ورود به دانـشگاه و تجربه زندگي مسـتقل، آغـاز مرحلـه جديدي از زندگي براي دانشجويان مـي باشـد . مطالعات نشان داده اند كه محيط زندگي و تغييراتي كـه در آن صورت مي گيرد، يكــي از عوامــل تعيــين كننــده در وضـعيت روحي و عاطفي افراد است. دانشجويان با ورود به خوابگاه و دوري از خـانواده دچـار احساس تنهايي و غربت مي شوند و حس رضایت به مكان جديد در آنهـا ديـده نمـي شـود . اين موضوع به نوبه خود بر روي عملكردهـاي تحصيلي و رفتاري دانشجويان تـاثير خواهـد داشـت. ايجـاد دلبســتگي بــه مكــان در خوابگــاه مــي توانــد در تطبيــق دانشجويان با محيط جديد و اشتياق آنهـا بـراي زنـدگي بـا ديگران نقش موثري داشته باشد.

خوابگاه یار

 

شما در خوابگاه یار میتوانید بهترین خوابگاه ها رو در سراسر ایران با شرایط محیطی و شغلی مختلف مشاهده کنید و با توجه به شرایط خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

www.khabgahyar.com

برچسب ها:
پست های مرتبط

استانداردهای طراحی خوابگاه دانشجویی

28 مهر 1402

خوابگاه کارمندی در تهران

28 مهر 1402

 مجوز تاسیس پانسیون

28 مهر 1402

لوازم مورد نیاز برای زندگی در پانسیون و خوابگاه

28 مهر 1402

میزان شهریه خوابگاه‌های خودگردان استان تهران مشخص شد

28 مهر 1402