ماجرای شهریه ۱ میلیون تومانی برای خوابگاهِ بی کیفیت

28 مهر 1402
۶ دقیقه زمان خواندن
property

یکی از دانشجویان دانشگاه زنجان می گوید: «سرمایه گذار این خوابگاه خودگردان، علی رغم کیفیت نازل خوابگاه، تقاضای مبالغ هنگفتی از دانشجویان کرده است؛ به طوری که اجاره بها، ابتدا از ۵۰۰ هزار تومان برای هر ترم شروع شد و تا الان که پیمانکار تقاضای شهریه ۱ میلیون تومانی برای هر ترم کرده است و دانشجویان، تشکل های سیاسی و صنفی نسبت به این موضوع اعتراض کرده اند.»

به گزارش خبرنگار ایلنا، به تازگی دانشجویان دختر دانشگاه زنجان نسبت به افزایش نرخ خوابگاه خودگردان در نیمسال دوم تحصیلی دست به اعتراض زدند. یکی از دانشجویان این دانشگاه ماجرا را اینطور روایت می کند: «خوابگاه صدرا مختص دانشجویان دختر جدیدالورود است و دارای ۱۵ بلوک است. هر بلوک چندین طبقه دارد که از ترم ۱ تا ۴ در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.» 

وی افزود: «سرمایه گذار این خوابگاه خودگردان، علی رغم کیفیت نازل خوابگاه، تقاضای مبالغ هنگفتی از دانشجویان کرده است؛ به طوری که اجاره بها، ابتدا از ۵۰۰ هزار تومان برای هر ترم شروع شد و تا الان که پیمانکار تقاضای شهریه ۱ میلیون تومانی برای هر ترم کرده است و دانشجویان، تشکل های سیاسی و صنفی نسبت به این موضوع اعتراض کرده اند.» 

این دانشجوی دانشگاه زنجان ادامه داد: «اجاره بهای این خوابگاه بیشتر از دو برابر خوابگاه پسران و خوابگاه های دولتی وابسته به دانشگاه است، اما پیمانکار خوابگاه درخواست های غیرمنطقی از دانشجویان دارد؛ این در حالی است که در آبان ماه سال ۹۳ گازگرفتگی در این خوابگاه رخ داد و چند نفر از دانشجویان روانه بیمارستان شدند.» 

مدت هاست که اختلاف بر سر این خوابگاه میان دانشگاه و سرمایه گذار وجود دارد. به طوری که با اختلافات حقوقی پیش آمده، ابتدا سال گذشته دادگاه، سرمایه گذار را خلع ید کرد و بعد از آن، اختیارِ خوابگاه را به دانشگاه واگذار کرد؛ دانشگاه سال گذشته ۵۴۰ تومان شهریه در نظر گرفت و ۱ سال خوابگاه را چرخاند.» 

این در حالی است که امسال سرمایه گذار بار دیگر اعتراض کرده و نسبت به گرفتن وکیل اقدام کرد؛ در نهایت آبان ماه امسال، قاضی حکم بر این داد که خوابگاه باید در اختیار سرمایه گذار قرار بگیرد. سرمایه گذار در حال حاضر نیز تقاضای شهریه ۱ میلیونی کرده و به دانشجویان ساکن در خوابگاه پیامک داده که در صورت ندادن مابقی شهریه، باید خوابگاه را ترک کنند. 

اما در حال حاضر بحث اصلی اختلاف نظر میان کارشناسان رسمی دادگستری است؛ یعنی یک کارشناس اجاره بهای خوابگاه را ۴۰۰ هزار تومان می داند و کارشناس دیگر ۱ میلیون تومان. با این حال دانشگاه زنجان و مسوولان به دنبال آن هستند که با سرمایه گذار این خوابگاهِ خودگردان به نتیجه برسند و نرخی منصفانه را برای دانشجویان در نظر بگیرند، اما با توجه به مشکل حقوقی به وجود آمده میان دانشگاه و پیمانکار کار کمی سخت به نظر می آید.

منبع

برچسب ها:
پست های مرتبط