کیفیت خوابگاه ها در ایران

28 مهر 1402
۶ دقیقه زمان خواندن
property

کیفیت خوابگاه ها در ایران

 

فارغ از تب و تاب قبولی در دانشگاه، گاه امری که هیجان قبولی را دوچندان می‌کند، نقل و انتقال به یک شهر دیگر برای تحصیل است. این مهاجرت در بدو امر ممکن است مهاجرت کوچکی به نظر برسد، اما در دل همین کوچکی مشکلات بزرگی نهفته است که هرکدام می‌تواند زمینه ساز بروز بسیاری از مشکلات دیگر و حتی بازگشت زودهنگام فرد به زادگاهش و ترک تحصیل باشد.

 

پایان دبیرستان، آغاز آرزوی بزرگ راه یافتن به دانشگاه است. خیلی افراد مسیر رسیدن به فردایی مطلوب تر، شغل بهتر و عزت و موقعیت اجتماعی را در ورود به دانشگاه می دانند، اما این مسیر بی شک دارای فراز و نشیب‌هایی است. گذر از سد کنکور و قبولی در رشته مورد علاقه، تأمین هزینه های دانشگاه و خیلی چیزهای دیگر برای آنهایی که به دانشگاه‌هایی دور از شهر و استان خود راه پیدا می‌کنند، مشکل است.

 

در کنار این مشکلات، وقتی دانشجویی در میان انبوهی از کتاب‌های روی هم چیده شده، به دنبال جزوه ای می گردد، اما آن را نمی یابد، کلافه است. از این همه شلوغی، کتاب، لباس و بی خیالی هم اتاقی‌هایش خسته شده؛ در حسرت حیاط سبز و دلباز خانه شان آهی می کشد و دلش برای دیدن لبخند پرمهر مادر، شیطنت‌های خواهر و نگاه گرم پدر تا کیلومترها آن سوتر، پرواز می کند.

 

اتاق های پرجمعیت

یکی از بزرگترین مشکلات دانشجویان چگونگی اسکان آنها دور از خانواده و موضوع آشنای خوابگاه‌های دانشجویی است که البته در ارتباط با دانشجویان دختر در ابعاد بیشتری رخ نشان می دهد. خصوصیات فرهنگی جامعه، محدودیت امکانات خوابگاه‌های دانشجویان دختر در مقابل افزایش قابل توجه آنها، وابستگی روحی و عاطفی بیشتر دختران خانواده از جمله دلایل این امر است. کم نیستند دانشجویانی که به کمبود امکانات رفاهی، ازدحام بیش از حد دانشجو در اتاق خوابگاه‌های بی کیفیت، وضعیت نامطلوب سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه ها، نبود امکانات امنیتی و حفاظتی، نبود فضاهای مطالعه معترض هستند و هر روز صدایشان از دانشگاهی بلند می شود.

 

پذیرش دانشجویان

در دو سال گذشته درصد پذیرش دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه‌ها معکوس شده، چنانچه آمارها نشان می دهد ورودی دختران به دانشگاه‌ها در سال گذشته 57 درصد بوده است. از آنجا که لازمه بازدهی علمی مطلوب، آرامش روانی است و بحث امنیت و اسکان دختران دانشجو مهمترین عامل برای این آرامش است، اختصاص بودجه برای گسترش خوابگاه‌ها با در نظر گرفتن همه شرایط نکته ای است که باید به آن توجه کرد.

والدین دوشادوش مسئولان خوابگاهی

در فضایی پر از آدم‌های مختلف با سلیقه‌های رنگارنگ، ممکن است اتفاقاتی رخ دهد و این مختص خوابگاه‌های دانشجویی نیست. بخش مهم این قضیه به خانواده ها ونحوه تربیت فرزندان آنها بر می گردد و مشکلات از آنجا به درون خوابگاه‌ها می آید. بنابراین اخلاق خوب و بد در این اماکن ریشه در رفتار فرد در خانواده و تربیت او دارد و هرچه قدر هم که مسئولان به کیفیت خوابگاه‌ها و ارائه سرویس‌های آن بپردازند اما از یک حدی بیشتر نمی توانند رفتار دانشجویان را در برخورد و تعامل با یکدیگرعوض کنند. این مسئله نشان می دهد که خوابگاه‌ها ، اعضایی که در آن زندگی می کنند را باید  اصلاح کرد و به حل مشکلات ریشه‌ای آنها پرداخت.

خوابگاه یار

 

شما در خوابگاه یار میتوانید بهترین خوابگاه ها رو در سراسر ایران با شرایط محیطی و شغلی مختلف مشاهده کنید و با توجه به شرایط خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

WWW.KHABGAHYAR.COM

منبع:Yjc.com

برچسب ها:
پست های مرتبط