6 نکته برای شروع زندگی خوابگاهی

28 مهر 1402
۶ دقیقه زمان خواندن
property

 6 نکته برای شروع زندگی خوابگاهی

 

خبر پذیرفته شدن در دانشگاه، باعث خوشحالی فرد و خانواده‌اش می‌شود، ولی به خاطر اینکه یک تجربه‌ی جدید در زندگی هر فردی به شمار می‌رود، می‌تواند آغاز یک مسیر پُرماجرا و گاهی پُراسترس باشد. اگر مجبور هستید به دلیل دوری دانشگاه از محل زندگی‌تان، در خوابگاه اقامت کنید، مطمئنا این مسیر بسیار هیجان‌انگیزتر و پُرماجراتر هم خواهد شد. تجربه‌ی یک زندگی تنها و یا مشترک با چند هم‌اتاقی در خوابگاه می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد و البته دردسرهای خاص خودش را هم به دنبال دارد. این مقاله را بخوانید تا با شرایط زندگی خوابگاهی آشنا شوید.

اگر قصد دارید یک زندگی خوابگاهی را شروع کنید، پیشنهاد می‌کنم حتماً این مقاله را مطالعه کنید تا بتوانید با آشنایی کامل قدم به این دنیای جدید بگذارید و یک دوره‌ی شاد و متفاوت از زندگی خوابگاهی را تجربه کنید. هر چه مشکلات و چالش‌هایی که ممکن است در این مسیر وجود داشته باشد را بهتر بشناسید، در آینده هم کمتر دچار دردسر خواهید شد.

 

۱. انتظار سر و صدا داشته باشید

وقتی قرار است در ساختمانی زندگی کنید که ده‌ها دانشجوی سال اولیِ مشتاق نیز در آن حضور دارند، باید انتظار سروصدا و شلوغی هم داشته باشید.

البته انتظار سروصدا داشتن با بلند کردن صدای موسیقی و یا آواز خواندن دانشجویان فرق می‌کند، این موارد موضوعاتی کاملاً ابتدایی هستند که حتی یک بچه‌ی مدرسه‌ای‌ هم می‌داند که ایجاد مزاحمت برای دیگران کار خوبی نیست. اما بالاخره کمی سروصدا در یک محیط خوابگاهی چندان عجیب و دور از انتظار نخواهد بود و بهتر است این آمادگی را از قبل داشته باشید.

ممکن است برخی افراد هنگام بالا و پایین رفتن از پله‌ها سر و صدا کنند یا بعضی از هم‌اتاقی‌های‌تان خُر و پف کنند. حتی گاهی ممکن است صداهای اتاق کناری باعث شود نتوانید بخوابید. ایجاد سروصدا به هر دلیلی که باشد، مسئله‌ای کاملاً بدیهی است و بهتر برای عادت کردن به آن باید تلاش کنید. بپذیرید در زندگی خوابگاهی برقراری سکوت و آرامش کامل، فقط در موارد خاص و ویژه اتفاق می‌افتد.

قانون بقا: خرید یک گوش‌گیر (وسیله‌ای است از جنس سیلیکون یا پلاستیک یا لاستیک که داخل گوش قرار می‌گیرد تا از رسیدن سر و صدای زیاد به گوش جلوگیری کند.) می‌تواند به شما کمک کند تا در هنگام سروصدا راحت بخوابید.

 

۲. داشتن حریم خصوصی غیرممکن است

بعد از حل و فصل موضوعِ سر و صدا و مزاحمت‌های صوتی، نوبت به موضوع حریم خصوصی در خوابگاه می‌رسد. باید قبول کرد که داشتن یک زندگی خصوصی در محیط خوابگاه تقریباً محال است.

دانشجویان در خوابگاه علاوه‌ بر اینکه در یک اتاق کنار هم زندگی می‌کنند، معمولاً مجبور به استفاده از حمام، سالن غذاخوری و سالن مطالعه‌ی مشترک هم هستند. برای زندگی در خوابگاه لازم است به این سبک زندگی متفاوت عادت کنید.

نباید فراموش کنید که شما مجبور به پذیرش این سبکِ زندگی هستید، موضوعی که شاید پذیرش آن برای افرادی که عادت دارند در یک اتاق خاص درس بخواند یا فقط از دستشویی و حمام خانه‌ی خود استفاده کنند، کمی دشوار باشد.

قانون بقا: مکانی را خارج از خوابگاه انتخاب کنید که فقط مخصوص شما باشد. این فضا می‌تواند جایی نزدیک یک کافه، کتابخانه‌ی عمومی یا حتی یک صندلی در پارک نزدیک خوابگاه یا دانشگاه باشد. انتخاب این فضا این فرصت را به شما می‌دهد تا لحظاتی را فقط و فقط به خودتان اختصاص دهید و به موضوعات و مسائلی که پیرامون شما می‌گذرد، توجهی نکنید.

 

۳. از لوازم شخصی خود برای دوش گرفتن استفاده کنید

باید فکرِ درست کردن استخرِ کف در وان حمام و غوطه‌ور شدن در آن را از سرتان بیرون کنید. مطمئن باشید با یک دوش گرفتن ساده هم آنقدر تمیز می‌شوید که نوک دماغ‌تان برق بزند!

برای اینکه در حمام سُر نخورید، بهتر است از دمپایی مناسب استفاده کنید. استفاده از دمپایی‌های فومی به جای پلاستیکی که دارای خِلل و فِرج زیادی هستند، برای این کار مناسب‌تر است.

استفاده از یک سردوش مناسب هم خیلی کار راه‌انداز است. همچنین بهتر است برای لوازم حمام خود از جمله شامپو، لیف، صابون و… از یک ساک مناسب استفاده کنید. این کار خیلی بهتر از این است که همه‌ی آنها را زیر بغل بزنید و به حمام بروید یا در یک پلاستیک بریزید.

قانون بقا: اگر فاصله‌ی حمام تا اتاق‌تان کم است، می‌توانید از یک حوله‌ی تن‌پوش استفاده کنید، چون هیچ‌چیز بیشتر از سُر خوردن حوله در مسیر رفتن به اتاق نمی‌تواند باعث خجالت و شرمندگی شود!

 

به سایت زیر سر بزنید :

شرکت گیت فروشگاهی BNB  وارد کننده و تولید کننده انواع گیت فروشگاهی و یا دزدگیر فروشگاهی می باشد.

با مشاورین با تجربه و با کادری مجرب در خدمت شما دوستان گرامی جهت مشاوره رایگان

 

 

۴. خود را برای همه نوع سلیقه آماده کنید

دانشگاه یک مکان جدید برای آشنایی با انواع قومیت‌ها و ملیت‌ها است، علایق و سلایق متفاوت همه‌ی گروه‌ها، فرصتی برای آشنایی با فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌های مختلف را در اختیار شما می‌گذارد و البته گاهی همین تفاوت‌ها زمینه‌ی بروز اختلاف و دعوا می‌شود.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا افراد معمولاً کمتر با هم به توافق می‌رسند، ولی این نکته را در ذهن داشته باشید که وقتی با یک دانشجوی سال اولی آشنا می‌شوید، دلایل زیادی برای بروز اختلاف و تنش وجود دارد. وقتی فرد از خانواده یا جایی که مورد حمایت بوده‌ است، دور می‌شود و برای اولین بار قرار است روی پای خودش بایستد و تنها زندگی کند، کاملاً قابل درک است که گاهی دچار دلتنگی شود. حتی آرام‌ترین و صبورترین افراد هم در چنین شرایطی ممکن است کنترل خود را از دست بدهند و عصبانی شوند.

البته زندگی کردن با برخی افراد واقعاً کار دشواری است. حالا فکر کنید چنین شخصی، هم‌اتاقی شما هم باشد. در این مواقع بهتر است اگر با این افراد دچار چالش شدید، قبل از هر واکنشی، ریشه‌ی این نوع رفتار را پیدا کنید و یک راه‌حل مناسب برای برخورد با آن بیابید. پس به جای غُرغُر کردن دنبال یک راه‌حل برای پایان دادن به این مشکل باشید.

قانون بقا: قبل از هر واکنشی، تمام جوانب کار را بسنجید. اگر در خوابگاه زندگی می‌کنید، مشاهده‌ی اندکی بی‌نظمی چیز عجیبی نیست. فقط بهتر است یاد بگیرید همیشه و همه‌جا آرامش خود را حفظ کنید.

 

۵. برنامه‌ی غذایی داشته باشید

دومین نیاز بشر، بعد از داشتن سرپناه، غذا است. تا وقتی در خانه هستید پدر و مادر وظیفه‌ی تهیه و درست کردن غذا را بر عهده دارند، ولی تهیه و پخت غذا در خوابگاه یک چالش اصلی است.

اگر عادت دارید در اتاق شیرینی و تنقلات نگه دارید، بهتر است برای خرید به یک فروشگاه بروید و عمده خرید کنید. توجه داشته باشید، عمده خرید کردن بسیار به صرفه‌تر از خرید جزئی از فروشگاه است و می‌توانید پول بیشتری پس‌‌انداز کنید.

قانون بقا: بزرگ‌ترین دعواها در محیط‌های خوابگاهی معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که کسی غذای شخص دیگری را خورده باشد. اگر شما و هم‌اتاقی‌تان مواد خوراکی خود را بر روی میز اتاق می‌گذارید، به یاد داشته باشید که این خوراکی‌ها به هر دوی شما تعلق دارد. این مواد توسط هر دوی شما خریداری شده است و ممکن است هر کس دیگری غیر از شما هم از آن استفاده کند.

 

۶. ارشد خوابگاه را بشناسید

بعد از جدایی از والدین و شروع زندگی خوابگاهی، ارشد خوابگاه نزدیک‌ترین شخص به شما است. به توصیه‌های ارشد خوابگاه توجه کنید. ارشد خوابگاه از میان دانشجویان انتخاب می‌شود و معمولاً مسئولیت چند اتاق یا یک طبقه از خوابگاه را بر عهده دارد. هرچند این افراد دارای قدرت بیشتری هستند، اما نباید فراموش کرد که آنها هم دانشجو هستند و درست مثل شما دوست دارند درس بخوانند، کار کنند و دوستانی داشته باشند. بنابراین فکر نکنید با ایجاد مشکل و مراجعه‌ی مکرر به آنها می‌توانید زندگی راحت‌تری داشته باشید.

لازم نیست، سعی کنید بهترین دوست ارشد باشید، اما می‌توانید یک رابطه‌ی دوستانه با او برقرار کنید. ایجاد یک رابطه‌ی صمیمی موجب می‌شود ارشد خوابگاه نیز احساس بهتری داشته باشد و مهم‌تر از همه اینکه می‌تواند در گرفتاری‌ها و مشکلات، از شما حمایت کند.

قانون بقا: روز اول فقط خودتان را معرفی کنید و فرصت آشنایی بیشتر را به روزهای بعد موکول کنید. البته هر چه زودتر با او آشنا شوید، برای شما بهتر است و مطمئناً ارشد خوابگاه هم از اینکه یک نفر از اهالی خوابگاه با او رابطه‌ی دوستانه برقرار کرده، خوشحال خواهد شد.

باید خودتان را برای مواجهه با همه‌ی مشکلات زندگی خوابگاهی آماده کنید، این تنها یک تجربه از هزاران تجربه‌ی زندگی دانشجویی است. اما مهم‌ترین مسئله در زندگی خوابگاهی درک کامل و درست اصول و قوانین است. وقتی شما درک درستی از چیزی که قرار است اتفاق بیفتد، داشته باشید، پذیرش اتفاقات و شرایط هم برای‌تان ساده‌تر خواهد بود. حفظ اصول زندگی خوابگاهی و داشتن یک رابطه‌ی اجتماعی خوب با دیگر دانشجویان، ابتدایی‌ترین اصول برای داشتن آرامش در خوابگاه است و مطمئن باشید باقی مسائل خود به خود درست خواهد شد.

 

خوابگاه یار

 

شما در خوابگاه یار میتوانید بهترین خوابگاه ها رو در سراسر ایران با شرایط محیطی و شغلی مختلف مشاهده کنید و با توجه به شرایط خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

www.khabgahyar.com

مطالب مرتبط:

خوابگاه های دانشجویی ترکیه

بهترین خوابگاه های تهران

قوانین نانوشته زندگی خوابگاهی

 

برچسب ها:
پست های مرتبط