آموزش مهارت های زندگی در خوابگاه از طریق آداب معاشرت

28 مهر 1402
۶ دقیقه زمان خواندن
property

در مقاله قبلی یاد گرفتیم که چگونه از طریق ارتباطات ماهرانه بتوانیم زندگی آرام و بی تنشی را در خوابگاه سپری کنیم.در مقاله پیش رو قصد داریم در رابطه با آداب معاشرت در خوابگاه صحبت کنیم و نحوه رفتار درست در خوابگاه و در کنار هم اتاقی هایمان را آموزش ببینیم.

زندگی در یک اتاق کوچک خوابگاه دانشجویی و کارمندی همراه با یک یا چند فرد کاملا غریبه کار آسانی نیست و مهارت های  خاصی لازم دارد. مهارت هایی که می تواند برای هر فردی به ویژه دانشجویان ساکن خوابگاه مفید باشند، عبارتند از:

مهارت خودآگاهی، همدلی، کنترل هیجان های منفی، کنترل استرس، حل مساله، تصمیم گیری، برقراری ارتباط موثر و ... . در کنار این مهارت آموختن برخی اصول اولیه آداب معاشرت با هم اتاقی یکی از ضروری ترین آموزش های یک دانشجوی ساکن خوابگاه است.

رفتار محترمانه و توام با ادب داشته باشید

در هر شرایطی مودب باشید و با احترام با طرف مقابل صحبت کنید. نیازی نیست که حتما با هم اتاقی خود دوست صمیمی شوید، فقط احترام بگذارید و ادب را رعایت کنید.

اطراف خود را تمیز نگه دارید

اگرچه ممکن است نظافت و پاکیزگی اتاق در زمانی که شما امتحان دارید و هزاران کار دیگر باقی مانده است بی اهمیت به نظر برسد، اما این اتاق تنها متعلق به شما نیست. بنابراین کثیف نمودن و بهم ریختن آن به نوعی گستاخی محسوب می شود. حتما لباس های کثیف خود را جهت شستشو در جای مخصوصی قرار دهید. وسایل اضافی و دور ریختنی را جمع آوری کنید، تخت خود را مرتب کنید. توجه داشته باشید که شما در یک اتاق زندگی می کنید و جمع و جور کردن یک اتاق وقت چندانی از شما نمی گیرد.

وقتی هم اتاقی شما به سکوت و آرامش نیاز دارد سکوت را رعایت کنید

به نیاز هم اتاقی خود توجه کنید. وقتی از شما تقاضایی دارد و شما خلاف آن را عمل می کنید رفتاری گستاخانه داشته اید. وقتی هم اتاقی شما مشغول مطالعه است و به سکوت احتیاج دارد مکالمه تلفنی خود را جای دیگری انجام دهید، اگر میخواهید موسیقی گوش دهید و او مایل نیست، با هدفن این کار را انجام دهید.

هرگز مزاحم هم اتاقی خود نشوید

خوابیدن مهم و کافی یکی از منابع مهم حفظ انرژی برای یک دانشجو است. پس اگر دیرتر به خوابگاه رسیده اید و هم اتاقی شما خواب است و یا در ساعات خواب شما مایل به بیدار ماندن هستید، به حقوق هم اتاقی خود احترام بگذارید و مزاحم خواب وی نشوید.

درباره نحوه ملاقات با دوستان منطقی باشید

البته ممکن است شما دوستان بسیار زیادی خارج از خوابگاه داشته باشید، اما به یاد داشته باشید این اتاق در انحصار شما به تنهایی نیست. اگر دوستتان می خواهد ساعات زیادی را در آنجا بماند، حتما از هم اتاقی خود اجازه بگیرید و از دوستتان بخواهید که رفتاری توام با ادب و احترام با هم اتاقی تان داشته باشد. در عوض شما نیز نسبت به میهمانان هم اتاقی خود مودب و خوش رو باشید.

هرگز اسرار هم اتاقی تان را فاش نکنید

اگر هم اتاقی شما رازی را با شما درمیان گذاشته و یا شما به صورت اتفاقی و به دلیل همجواری زیاد، با بعضی از اسرار محرمانه وی آشنا شده اید، هرگز آن را فاش نکنید. چرا که این عمل بسیار غیر اخلاقی است و در طول زندگی خودتان نیز احتمالا دچار آن خواهید شد.

به وسایل هم اتاقی خود آسیب نرسانید

تا جای امکان مراقب وسایل هم اتاقی خود باشید و در صورتی که چیزی را شکستید و یا آسیبی به وسیله ای زدید معذرت خواهی کرده و خسارت وارده را جبران کنید. به روی خود نیاوردن و انکار کردن مساله می تواند موجب تعارض شود.

هرگز هم اتاقی خود را دست نیندازید و تحقیر نکنید

شوخی با رعایت ادب و به طور مختصر، قابل قبول است، بخصوص وقتی بین دو دوست باشد. اما عقایدتان را درباره کارها و یا رفتارهای متناقض هم اتاقی تان برای خودتان نگه دارید. شوخی کردن با فرهنگ، لهجه، چهره و اعتقادات دیگران دور از اخلاق است.بنابراین تلاش کنید که هم اتاقی خوبی باشید. درک احساسات طرف مقابل می تواند همه چیز را در اتاق کوچک خوابگاه خوش آهنگ و موزون سازد.

هرگز کاری را که موجب ناخشنودی هم اتاقی تان می شود انجام ندهید

گاهی ممکن است مایل باشید برخی عادت های آزاد دهنده هم اتاقی خود را به دوستان صمیمی تر خود بگویید. اما هرگز این کار را نکنید. اگر این گفته ها به گوش هم اتاقی شما برسد قطعا موجب آزردگی، عصبانیت و کینه توزی خواهد شد. اگر مساله ای با وی دارید، با خودش به طورمستقیم صحبت کنید. اگرچه این راهکار ساده ای نیست اما رفتاری به مراتب پخته تر و موثرتر از غیبت کردن است.

منبع: مجله سلام خوابگاه

سایت خوابگاه یار اولین مرجع بزرگ خوابگاه ها و هاستل های سراسر ایران، بهترین مکان برای دیده شدن خوابگاه های شماست. در ضمن دانشجویان و کارمندانی که نیاز به اقامت در این مکان ها دارند از طریق سامانه ما می تواند در جریان  امکانات و قیمت  اجاره خوابگاه ها قرار گیرند و با مقایسه خوابگاه های مختلف بهترین آنها را متناسب با شرایط خود برگزینند.

برچسب ها:
پست های مرتبط