بهداشت خواب در خوابگاه

28 مهر 1402
۶ دقیقه زمان خواندن
property

بهداشت خواب در خوابگاه 

اگرچه دو کلمه خواب و خوابگاه از نظر لغوی شباهت فراوانی به هم دارند، اما حقیقت امر این است که خوابگاه تهران و سایر شهرها مکانی صرفا جهت خوابیدن افراد نیست. خوابگاه تهران و هر خوابگاه دانشجویی و کارمندی دیگری به منزله محل زندگی افرادی است که در این نوع از اقامتگاه زندگی می کنند.

اما خوابیدن چه در خوابگاه در تهران و چه در هر مکان دیگری می تواند جنبه های مختلف زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. هیچ فردی را نمی توان یافت که ادعا کند کم خوابی یا کیفیت پایین خواب شرایط کلی زندگی وی را متحول نمی کند. پس از یک روز طولانی و فعالیت اندام ها و بخش های مختلف بدن از جمله مغز، تنها یک خواب آرام و با کیفیت می تواند قوای از دست رفته را به انسان بازگرداند.

اهمیت خوابیدن را نمی توان نادیده گرفت. بر همین اساس است که اصطلاحی تحت عنوان بهداشت خواب در بین متخصصین این حوزه رواج یافته است. بهداشت خواب پیروی کردن از عادت های سالم و صحیح خوابیدن است که مستقیما بر کیفیت خواب در افراد اثرگذار است. سازمان پیشگیری از بیماری ها و ارتقای سلامت آمریکا به دلیل اهمیت بالای خواب با کیفیت و اصولی، اصطلاح بهداشت خواب را در برنامه ها و توصیه های خود برای انجام این کار بصورت اصولی و صحیح گنجانده است. بر همین اساس متخصصان حوزه سلامت، توصیه هایی را برای داشتن بهترین خواب در خوابگاه دانشجویی و کارمندی و هر مکان دیگری که به حفظ بهداشت خواب کمک می کنند، توصیه می کند. در ادامه به این اصول می پردازیم.

 

توصیه هایی برای ارتقای بهداشت خواب در خوابگاه تهران


اگر خواب مناسبی ندارید و هر روز صبح بعد از بیدار شدن از خواب در خوابگاه تهران بیشتر از روز قبل احساس خستگی می کنید، لازم است حتما کیفیت خواب خود را بررسی کنید. کیفیت خواب در بهترین حالت خود می تواند منجر به ارتقای بهداشت خواب و در نهایت کمک به حفظ سلامت روح و جسم آدمی گردد. در ادامه توصیه هایی را بررسی خواهیم کرد که متخصصان حوزه بهداشت خواب برای ارتقای این پارامتر مهم ارائه کرده اند.

 

بی خوابی شبانه را در خوابگاه تهران ترک کنید
اگرچه سبک خوابیدن جغدی در چندین سال اخیر در بین افراد مختلف از جمله ساکنین خوابگاه تهران به وفور رواج یافته است، اما این یک جنگ تمام عیار با ساعت فیزیولوژیک بدن است. خوابیدن و به خواب رفتن در انسان ها و بسیاری از موجودات دیگر تحت تاثیر هورمون ملاتونین قرار دارد. شرط ترشح هورمون ملاتونین که از غده پینه آل در مغز ترشح می شود، تاریک بودن محیط می باشد. بنابراین برای داشتن یک خواب با کیفیت و حفظ بهداشت خواب در خوابگاه تهران و هرمکان دیگری حتما باید بیشتر ساعات خواب در طول تاریکی شبانه صورت گیرد. 

اضطراب و استرس همدستان اصلی بیخوابی در خوابگاه تهران هستند

اگر به دنبال قاتل خواب راحت خود در خوابگاه تهران هستید، بهتر است یک نگاه به سلامت روانی خود از منظر داشتن اضطراب های حاد و مزمن داشته باشید. البته یک اضطراب حاد مشکلی قابل حل تر از اضطراب مزمن است. اضطراب حاد به دلیل وضوح علائم به راحتی تشخیص داده شده و در جهت رفع آن تلاش می شود. اما اضطراب مزمن مانند اثرگذاری قطره آب بر لوح سنگی است که به مرور بخش های مختلف سلامت جسم و روان را تهدید می کند. یکی از هدف های اصلی اضطراب های مزمن مختلف، کاستن از کیفیت خواب افراد است. 

دمای اتاق را در حد بهینه نگه دارید
یکی از فاکتورهایی که می تواند موجب کاهش بهداشت خواب در خوابگاه تهران و هر مکان دیگری گردد، دمای محیط است. اتاق خیلی سرد یا خیلی گرم بدن را در حالت آماده باش برای مقابله با این تهدید محیطی نگه داشته و مانع از ریلکس و آرام شدن بهینه سیستم بدنی و عصبی فرد برای رفتن به مرحله خواب عمیق می گردد. بنابراین در محیط اتاق خود در خوابگاه تهران همواره به دنبال حفظ دمای بهینه اتاق باشید. 

 

شما در خوابگاه یار میتوانید بهترین خوابگاه ها رو در سراسر ایران با شرایط محیطی و شغلی مختلف مشاهده کنید و با توجه به شرایط خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

www.khabgahyar.com

مطالب مرتبط:

زندگی دانشجویی در خوابگاه متاهلی 

مزیت های خوابگاه نسبت به خانه ی اجاره ای 

زندگی در خوابگاه های تهران

 

برچسب ها:
پست های مرتبط