رقابت سنگین دانشجویان برای شغل های اندک

28 مهر 1402
۶ دقیقه زمان خواندن
property

رقابت سنگین دانشجویان برای شغل های اندک 

پذیرش بی‌رویه دانشجو و رقابت‌های سنگین بین جوانان عامل مهمی در ایجاد تنش و ناکامی در آنهاست، بر این اساس باید متناسب با نیاز کشور دانشجو پذیرفته و فارغ‌التحصیلان به عرصه های اشتغال معرفی شوند.

 متاسفانه به ‌دلیل حاکمیت فشار اقتصادی بر جامعه امروز، بسیاری از افراد در تامین نیازهای اولیه خود دچار ناتوانی هستند. دانشجویان بسیاری هم هستند که در تامین حداقل نیازهای اولیه زندگی خود درمانده شده‌اند و خانواده‌هایشان نیز قادر به تامین نیازهای آنها نیستند، لذا حضور آنان در کنار همسالانی که از نظر رفاه در سطح بالایی قرار دارند می‌تواند موجب یاس، ناامیدی و در نتیجه کاهش نشاط اجتماعی شود.

در سال‌های اخیر به‌ دلیل پذیرش بی‌رویه افراد در دانشگاه‌ها، قرارگیری در پیک جمعیت دانشگاهی و عدم اشتغال‌زایی برای این افراد، ناامیدی در بین جوانان افزایش یافته و امید است دولت با برنامه‌ریزی و ارائه راهکار در راستای کاهش مشکلات و کاهش میزان فشار روانی بر جوانان، در این حوزه به طور موثر عمل کند.

 میزان ابتلا به اختلالات روانی در جامعه بسیار زیاد بوده‌ و طبق آمار وزارت بهداشت شاید بیش از ۲۵ درصد از جامعه ما در یک برهه ای از زمان دچار مشکل روان شناختی شده و آنرا تجربه کرده‌اند، از طرفی مشکلات خانوادگی نیز عامل موثری در بروز اختلالات روانی است.

 برای افزایش میزان نشاط اجتماعی در جامعه لازم ‌است که نگاه افراد جامعه، فرهنگ جامعه و زاویه دید اشخاص نسبت به نشاط و شادمانی در جامعه مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شود چه عواملی موجب ایجاد نشاط در آنها خواهد شد. توجه به اوقات فراغت و سرگرمی که می تواند افراد را برای ساعات کمی شاد کند و همچنین توجه به چشم اندازهای دراز مدت امری بسیار مهم است، برای مثال عدم وجود اشتغال و چشم‌انداز روشن شغلی برای دانشجویان فارغ التحصیل، حس ناامیدی و سرخوردگی را در جوانان به‌وجود آورده ‌است.

با توجه به نوع اختلالات، علل مراجعات متفاوت است، اما اغلب خانم‌ها بیشتر دچار اختلالات افسردگی و عاطفی هستند و آقایان نیز با مشکلاتی نظیر اعتیاد و اختلالات رفتاری مواجهند، اما میزان مراجعه خانم‌ها به مراکز مشاوره به ‌دلیل برخورداری از ظرفیت‌های اجتماعی بالا و تمایل به گفت‌وگو درخصوص مشکلات‌شان نسبت به آقایان بیشتر است.

خوشبختانه در چند سال اخیر در دانشگاه های ایران آماری مبنی بر خودکشی مشاهده نشده ‌است، البته ترغیب هایی به خودکشی در افرادی که دارای افسردگی بودند یا ژست یا اقدامات جزئی وجود داشته است که سعی کردیم در مرکز با  درمان افراد افسرده  از این معضل جلوگیری کنیم. لازم به ذکراست در برخی افراد، اختلالات روانی و افسردگی، ریشه خانوادگی و ارثی دارد و از لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به یک اختلال خاص هستند.

احساس شکست و ناامیدی و ناکامی از دلایل اصلی افسردگی هستند و هر فرد به‌ میزانی که دچار شکست شود، اگر تفکر خود را پس از آن اصلاح نکند، ضمن اینکه سخت‌کوشی را عاملی بیهوده خواهد پنداشت، تلاشی جهت بهبود زندگی و روحیات خود نخواهد کرد. با توجه به اینکه فشارهای اقتصادی نیز در اکثر اوقات توان‌کاهند، فرد با احساس استیصال مواجه شده و در صورت برخورد با درهای بسته در زندگی همواره با غول افسردگی بی پایان دست و پنجه نرم می‌کند.

 متاسفانه تعداد قابل توجهی به دلایلی نظیر مشروطی، مشکلات خانوادگی، مشکلات روحی و افت تحصیلی از ادامه تحصیل شانه خالی کرده و به اصطلاح ترک تحصیل کرده‌اند.

علاوه بر تاثیر حذف عوامل مضر و افزایش عوامل نشاط‌بخش در زندگی افراد، میزان تلاش افراد و همراهی خانواده‌ها نیز در روند بهبودی افراد نقش قابل توجهی دارد. خواهشمندیم که خانواده‌ها با مطالعه و آموزش ضمن ساخت محیط امن خانوادگی، عواملی که موجب تشنج روحی و روانی فرزندان و خانواده‌ها می‌شود را شناسایی کرده و از آنها تا حدممکن جلوگیری کنند.

 دانشگاه می‌تواند با حمایت دانشجو و برنامه‌ریزی برای ایجاد شرایط شغلی برای دانشجویان و برگزاری برنامه‌های مفرح و نشاط‌بخش و ایجاد حس تعلق و حمایت در دانشجو، میزان امید و نشاط اجتماعی را افزایش دهد.

 

خوابگاه یار

 

شما در خوابگاه یار میتوانید بهترین خوابگاه ها رو در سراسر ایران با شرایط محیطی و شغلی مختلف مشاهده کنید و با توجه به شرایط خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

www.khabgahyar.com

منبع : www.isna.ir

مطالب مرتبط:

راهنمای زندگی خوابگاهی

پارکینگ خوابگاه چقدر اهمیت دارد​

قوانین نانوشته زندگی خوابگاهی

برچسب ها:
پست های مرتبط

استانداردهای طراحی خوابگاه دانشجویی

28 مهر 1402

خوابگاه کارمندی در تهران

28 مهر 1402

لوازم مورد نیاز برای زندگی در پانسیون و خوابگاه

28 مهر 1402

 مجوز تاسیس پانسیون

28 مهر 1402

میزان شهریه خوابگاه‌های خودگردان استان تهران مشخص شد

28 مهر 1402