رواج اقامت در خوابگاه ها

28 مهر 1402
۶ دقیقه زمان خواندن
property

رواج اقامت در خوابگاه ها 

زندگی در خوابگاه و پانسیون یکی از شکل های زندگی نوین در بین افراد مختلف در شهرهای بزرگ و کوچک است. این سبک زندگی را برخی به زندگی در مسافرخانه ها و کاروانسراهای بین راهی در ایام قدیم نسبت می دهند. اما این تشبیه در واقع درست نیست. زیرا مسافرخانه ها و کاروانسراهای مختلفی که در گذشته احداث می شدند هدفی مانند تهیه محلی برای اقامت چند روزه یا حتی چند ساعته را برای مسافران دنبال می کردند.

این در حالیست که خوابگاه تهران و سایر انواع خوابگاه کارمندی و دانشجویی که امروزه شاهد رواج آنها در شهرهای مختلف هستیم، به قصد و نیت اسکان دادن به دانشجویان، کارمندان و سایر افرادی که به دنبال یافتن مسکنی ثابت برای خود می باشند، تاسیس می گردند. 

در گذشته افراد به محض اینکه مجبور می شدند که برای مدت زمانی مشخص در شهری نظیر تهران بمانند، باید بلافاصله به دنبال یک خانه برای خود می گشتند. دانشجویان دانشگاه های دولتی که به آنها خوابگاه دانشجویی دولتی تعلق می گرفت تنها کسانی بودند که نگرانی خاصی از این بابت نداشتند. حتی دانشجویان شبانه دانشگاه های دولتی در کنار دانشویان دانشگاه آزاد، پیام نور، علمی کاربردی، غیر انتفاعی و هر نوع دانشگاه غیر دولتی دیگر به اشکال مختلفی به دنبال یک اقامتگاه دانشجویی آواره می شدند. اما در یکی دو دهه اخیر با رواج زندگی پانسیونی و خوابگاهی این دغدغه برای بسیاری از افراد که به دنبال یافتن خوابگاه در تهران هستند رفع شده است. این مساله تا حد زیادی از اضطراب بدو ورود به یک شهر جدید برای بسیاری از افراد کاسته است.

زندگی در خوابگاه تهران از نقطه نظرات مختلفی می تواند آرامش خاطر را برای ساکنین خود به همراه بیاورد. در ادامه به تعدادی از دلایل پررنگ رواج اقامت در خوابگاه تهران می پردازیم.

- پایین بودن هزینه اجاره ماهیانه خوابگاه تهران در مقایسه با اجازه منزل
شاید این یکی از مهمترین و پررنگ ترین دلایل رواج اقامت در خوابگاه تهران برای دانشجویان و کارمندان باشد. در شهری مانند تهران اجاره های سرسام آور و غیرمعقولی برای منازل مختلف در مناطق گوناگون درخواست می کنند. این درحالی است که با مبلغی بسیار پایین تر از آن مبالغ می توان در مناطق مناسب مورد نظر در  تهران مانند خوابگاه در غرب تهران یک خوابگاه ارزان و به صرفه را انتخاب در آن اقامت گزید.

- افزایش مهاجرت افراد برای کار و تحصیل به تهران 
در سالهای اخیر نرخ بیکاری در کشور ما به طرز چشم گیری افزایش یافته است. این مساله در استان های حاشیه ای تر به میزان بیشتری به چشم می خورد. همین دلیل خود یکی از دلایل اصلی مهاجرت افراد از گوشه گوشه کشور برای یافتن شغلی مناسب به تهران است. یکی دیگر از دلایل افزایش اقامت در خوابگاه تهران، افزایش چشمگیر تعداد دانشگاه های مختلف در سطح شهر و استان تهران می باشد. این مساله موجب می شود که بسیاری از افراد شهر تهران را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده و ناگزیر به دنبال یافتن محل اقامتی نظیر خوابگاه دانشجویی شوند. 

- بالا بودن نسبی سطح امنیت زندگی در خوابگاه تهران
هر چقدر که بر جمعیت یک شهر افزوده می شود به همان نسبت نرخ بزهکاری و امور غیر قانونی در آن بالا می رود. تهران به عنوان پایتخت و پرجمعیت ترین شهر کشور، از این قاعده مستثنی نیست. افزایش بزهکاری های مختلف مانند رواج خفت گیری و دزدی در سطح شهر موجب شده است که افراد به پانسیون و خوابگاه که به نسبت منازل شخصی در مناطق کم برخوردارتر تهران امنیت بالاتری دارند، روی بیاورند و نرخ اقامت در خوابگاه تهران افزایش یابد. 

 

شما در خوابگاه یار میتوانید بهترین خوابگاه ها رو در سراسر ایران با شرایط محیطی و شغلی مختلف مشاهده کنید و با توجه به شرایط خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

www.khabgahyar.com

مطالب مرتبط:

بهداشت خواب در خوابگاه 

نحوه خروج از اقامتگاه دخترانه در ساعات غیر مجاز​

اهمیت داشتن امنیت در پانسیون پسرانه تهران

 

برچسب ها:
پست های مرتبط