زندگی دانشجویی در خوابگاه متاهلی

28 مهر 1402
۶ دقیقه زمان خواندن
property

زندگی دانشجویی در خوابگاه متاهلی 

خوابگاه دانشجویی متاهلی از آن سبک زندگی‌هایی است که هرکسی آن را تجربه نکرده و تنها باید دانشجو باشی و ازدواج کنی تا بدانی زندگی در این خوابگاه‌ها چه مزه‌ای است.

چند نفر توی صف ایستاده‌اند تا کسی که در دستشویی خوابش برده است، از دستشویی بیاید بیرون. از آشپزخانه هم صدای داد و بیداد می‌آید. صداهای چند زن می‌آید که سر گاز با هم دعوا می‌کنند. چند تا تخم‌مرغ دستشان گرفته‌اند که مدام می‌ترسی به طرف هم پرت کنند، آن ها تجربه دارند، در دعوا تا جایی جلو می‌روند که به زد و خورد نکشد. مردهای این خوابگاه هم خودشان فنی‌اند! یعنی همه کارهای فنی را خودشان انجام می‌دهند؛ تعمیر پریز برق و عوض‌کردن لامپ‌های سوخته کار مردهاست.

اینها تصویرهایی بود که از خوابگاه دانشجویی در ذهن داشتم؛ اما واقعیت چیز دیگر است و آنجا باکلاس تر از آن چیزی است که تصور می کنیم. همه اعضای ساختمان ها در حال درس خواندن هستند ازدواج هم کرده اند و دیگر وقتی برای دور هم جمع شدن های دوران مجردی ندارند آشپزخانه مشترکی هم در کار نیست. سوئیت‌هایی با آشپزخانه‌های اوپن، جای آشپزخانه‌های مشترک را گرفته‌اند.

خوابگاه دانشجویی متاهلی یعنی اینکه سالی حداقل ده میلیون پس انداز کنید؛ یعنی اگر قرار باشد دانشجویی کلی پول اجاره خانه بدهد با این خوابگاه ها جلو می افتد. شرایط گرفتن خوابگاه متاهلی طبق قوانین وزارت علوم دشوار است. بعضی‌ها یک سال هم در صف می‌ایستند؛ البته این مساله در دانشگاه های مختلف کمی فرق دارد و اگر تقاضا کم باشد، خیلی هم راحت می توان از این خوابگاه ها استفاده کرد. البته هر چقدر مدرکت بالاتر باشد راحت تر می توانید خوابگاه متاهلی بگیرید و به همین دلیل است که دانشجویان پزشکی کمی وضعشان از بقیه بهتر است.

 

اول درس بعد ازدواج

 

حالا ما توصیه می کنیم اول درس بخوانید، بعد ازدواج کنید. اگر به فکر ازدواج و گرفتن خوابگاه متاهلی هستید، قبل از ازدواج، کارشناسی ارشد قبول شوید، اگر هم دانشجوی کارشناسی ارشد هستید، به فکر دکترا باشید. اگر هم هنوز به دانشگاه نرفته‌اید، در رشته‌های دامپزشکی و معماری تحصیل نکنید؛ چون دانشجویان این رشته‌ها 3 امتیاز کمتر از بقیه رشته‌ها می‌گیرند.

 

وضعیت شغلی دانشجو

 

دانشجویان شاغل و بورسیه در صورت امکان سکونت در خوابگاه باید براساس ماده 1آیین‌نامه اجاره‌بهای خوابگاه‌های دانشجویی معادل مبلغ کمک هزینه مسکن را نقدی به حساب صندوق‌های رفاه دانشجویان واریز کنند. شرایط پرداخت اجاره خوابگاه برای افراد شاغل متفاوت است. پس تعجبی ندارد که دانشجویان نگویند شاغل هستند.

 

مسافت هم مهم است؛ دانشجویان متأهلی که فاصله محل سکونت خانواده آن‌ها تا دانشگاه محل تحصیلشان بیش از ۳۰۰ کیلومتر باشد، به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مازاد نیم امتیاز، حداکثر ۵ امتیازمی گیرند. اگر خانه‌تان در جزیره ابوموسی یا دورترین شهر‌های مرزی است، شانس بیشتری برای گرفتن خوابگاه دارید. معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه با در نظر گرفتن وضعیت خاص دانشجوی متقاضی خوابگاه، می‌تواند حداکثر تا ۱۰ امتیاز به مجموعه امتیازات او بیفزاید. طبیعی است که معاون دانشجویی و فرهنگی هر دانشگاهی ۱۰ امتیاز به هر کسی که می‌خواهد اضافه کند. فقط می‌توان امیدوار بود که این معاون‌ها منصف باشند.

 

خوابگاه های دانشجویی خیلی هم بد نیست

 

محمدامین عزیزی که دانشجوی سال آخر پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است، از همان دانشجویانی است که ترجیح داده در خوابگاه دانشجویی زندگی کند می گوید: یک سال و نیم پیش با همسرم ازدواج کردم او کارشناس مامایی خوانده و از آنجایی که هر دو اهل لرستان بودیم و پدرهایمان با هم همکار بودند، با هم آشنا شدیم و ازدواج کردیم. هر دو دانشجو هستیم و از نظر خانوادگی در شرایط متوسطی قرار داریم؛ به همین دلیل نمی‌توانیم به کمک خانواده‌ها حساب کنیم. وقتی که ازدواج کردیم، برای تامین هزینه های زندگی کمی با مشکل روبرو بودیم که خوابگاه متاهلی در این میان به ما بسیار کمک کرد.

 

عقدنامه داشته باشید، همه چیز حل است

 

در کرمانشاه مجموعا ۴۰ واحد متاهلی وجود دارد و به همه دانشجویانی که سند عقد رسمی و عقدنامه دارند، در صورت تقاضا، این واحد‌ها تعلق می‌گیرد؛ هرچند یکسری معیاربندی نیز وجود دارد و وضعیت دانشجو بودن هر دو طرف، مسافت محل زندگی تا دانشگاه و یکسری معیار‌های دیگر بررسی می‌شود. اینکه هر دو طرف شاغل هستند یا دانشجو هستند، توانایی پرداخت اجاره نشینی را دارند یا نه بررسی و به همه آن‌ها نمره تعلق می‌گیرد. هر چند در حال حاضر در همه جا وضعیت پارتی هم مهم است و جایی که پارتی و آشنایی باشد هیچ کدام از این معیار‌ها رعایت نمی‌شود. در حال حاضر ما در مجتمع متاهلی زندگی می‌کنیم که ۱۰ بلوک است و ۲ بلوک آن برای دانشگاه علوم پزشکی است.

 

هر چقدر دلتان می خواهد مهمان دعوت کنید

 

وی در مورد وضعیت رفت و آمد و مهمان‌ها می‌گوید: واحد‌های دانشجویی متاهلی مثل خانه خودتان است و بر روی رفت و آمد‌ها و مهمان‌ها هیچ نظارت و محدودیتی وجود ندارد. اینکه بگویند وقت گذشته و مانع ورود افراد شوند، در این خوابگاه‌ها مانند خوابگاه‌های دانشجویی سخت گیری نمی‌شود؛ اما خود دانشجویان آنقدر مشغول درس خواندن هستند که دیگر وقت مهمان کردن ندارند. اینکه چقدر در این خوابگاه ها باید اجاره پرداخت شود، موضوع مهمی است که عزیزی در مورد ان می گوید: در واقع اجاره این خانه‌ها مثل وام دانشجویی است این وام در بعد از تحصیل و به صورت قسط بندی به دانشگاه برگردانده می‌شود هر چند این را هم بگوییم که یک میلیون تومان هم پول پیش از ما گرفتند. عزیزی با اشاره به اینکه تمام همسایه‌ها دانشجو هستند و همه شرایط یکسانی دارند در ادامه اضافه می کند: همه اعضای بلوک دانشجو هستند یا هم کلاسی هستیم و یا هم دانشگاهی و این شرایط را کمی جالب می‌کند. شرایط همدیگر را درک می‌کنیم و از نظر فرهنگی و اجتماعی نیز در یک رده قرار داریم.

وی در مورد وضعیت بلوک‌های دانشجویی متاهلی می‌گوید: جایی که ما هستیم حدودا برای ۳۰ سال پیش است قدیمی بودن ساختمان معایب و مزایایی دارد. در زمان زلزله کمی ترسناک بود؛ اما همین قدیمی بودن و استحکام آن سبب شد که آسیب زیادی به ساختمان‌ها وارد نشود؛ این در حالی است که بلوک کناری ما که تازه ساز بود، فرو ریخت، اما در هر صورت به ناچاری زندگی می‌کنیم.

 

حقوق پایین دانشجویی کفاف نمی دهد

 

این دانشجوی پزشکی با اشاره به اینکه تمام دریافتی او ۸۰۰ هزار تومان است، اظهار می کند: اگر همین خانه‌های متاهلی هم نباشد با ۸۰۰ تومان نمی‌توانیم خرج و دخل زندگی را هماهنگ کنیم درست است شرایط کمی سخت است؛ اما این بهتر از هیچ است. بسیاری از دانشجویانی که استطاعت مالی دارند، در این خوابگاه‌ها نمی‌مانند و ترجیح می‌دهند در مناطق خوب شهر زندگی کنند این را هم بگویم که نزدیک بودن این خوابگاه‌ها به بیمارستان محل خدمت ما از مزایای آن است و سبب شده که رفت و آمد زیادی بین خانه و محیط کار نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در زمان زلزله ساختمان آسیب جدی ندید، ادامه می دهد: بعد از زلزله مسئولان دانشگاه به خوابگاه‌ها سر زدند و قرار بر این شد که ودیعه و پول پیش خانه در شهر را به دانشجویان بدهند؛ اما از زمانی که تب و تاب زلزله افتاد با وجود آنکه هنوز هم کرمانشاه روی ویبره است؛ اما همه چیز به فراموشی سپرده شد و دیگر وعده‌هایی که داده بودند، فراموش شد.

عزیزی در مورد نظافت محیط خوابگاه می گوید: نظافت خوب است و مدام داخل بلوک‌ها نظافت می‌شود؛ اما با این حال جا دارد که بیشتر به این خوابگاه‌ها رسیدگی شود.

وی با اشاره به اینکه پدرش و پدر همسرش هر دو فرهنگی هستند، گفت: از آن‌ها انتظار کمک زیادی نداریم و باید بتوانیم روی پای خودمان بایستیم و این خوابگاه‌ها می‌تواند به این هدف ما کمک کند. درست است که درآمد‌ها در حال حاضر برای دانشجویان بسیار پایین است؛ ما حتی رزیدنت قلبی داریم که در همسایگی ماست و یک میلیون و ۲۰۰ حقوق می‌گیرد؛ در حالی که دو فرزند دارد و این شرایط را برای دانشجویان سخت می‌کند.

 

کفه ازدواج در دوران دانشجویی به دوران مجردی می چربد

 

این دانشجوی پزشکی با اشاره به اینکه آیا ازدواج در دوره دانشجویی به مجرد بودن می‌چربد یا نه می‌گوید: هر چیزی بسته به شرایط متفاوت است؛ اما زندگی با ازدواج سروسامان می‌گیرد برنامه هایت منظم و مرتب می‌شود و به قول معروف روی فرم می‌افتد. درست است از نظر مالی کمی فشار می‌آید؛ اما این مسئله برای دانشجویان پزشکی کمی فرق می‌کند تمام زندگی یک دانشجوی پزشکی درس خواندن و شیفت دادن است و ازدواج می‌تواند این مسئله را در مسیر خودش هدایت کند و دیسیپرین بیشتری را به فرد بدهد درواقع می‌توانیم بگوییم کفه ترازو به نفع ازدواج در دوران دانشجویی است.

 

شما در خوابگاه یار میتوانید بهترین خوابگاه ها رو در سراسر ایران با شرایط محیطی و شغلی مختلف مشاهده کنید و با توجه به شرایط خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

www.khabgahyar.com

مطالب مرتبط:

هتل پانسیون کارمندی چیست ؟

مزیت های خوابگاه نسبت به خانه ی اجاره ای 

قوانین نانوشته زندگی خوابگاه

برچسب ها:
پست های مرتبط