مزایا و معایب اقامتگاه بوم گردی

28 مهر 1402
۶ دقیقه زمان خواندن
property

مزایا و معایب اقامتگاه بوم گردی

مسافرت همیشه قسمتی از زندگی بشر بوده است. زمان‌های قدیم وقتی کسی از شهری به شهر دیگر قصد سفر داشت در کاروان‌سراهای بین راهی استراحت می‌کرده است. این روزها کاروان‌سرا شکل و شمایل جدیدی پیدا کرده است.

نوعی اقامتگاه‌ به تازگی به اقامتگاه‌های قبلی اضافه شده است. این اقامتگاه‌های جدید اقامتگاه‌های بوم‌گردی نامیده می‌شود. شهرها و روستاهای زیادی این نوع اقامتگاه‌ها را دارند. سکونت در این نوع اقامتگاه‌ها مزایا و معایبی نیز دارد. لازم به ذکر است که گفته شود این مزایا و معایب موجود در اقامتگاه‌های بوم‌گردی به سلیقه افراد بستگی خواهد داشت.

 

اقامت در دل طبیعت

اقامت در طبیعت یکی از مزایای اقامتگاه‌های بوم‌گردی است. شما با این نوع مسافرت در دل طبیعت سکونت خواهید کرد. طبیعت انواع و اقسام زیادی دارد. یکی طبیعت کوهستان را می‌پسندد و دیگری جنگل را انتخاب خواهد کرد. کویر نیز به نوبه خود گزینه خوبی برای طبیعت‌گردی خواهد بود. از دشت نیز نباید برای طبیعت‌گردی غفلت کنیم و آن را ندیده بگیریم.

هر کدام از استان‌های ایران را که برای تفریح و طبیعت‌گردی انتخاب کنید یکی از گزینه‌های طبیعت خواهد بود. همه اینها به سلیقه شما و زمان سفرتان وابسته است. اقامت در کنار یک رودخانه در دل طبیعت که از هر نوع صدای ناموزون و مزاحمی خالی باشد دلنشین است. شما با سکونت و انتخاب هتل نمی‌توانید طلوع خورشید را به صورت کامل نگاه کنید. وجود ساختمان‌های بلند این امکان را از شما سلب خواهد کرد.

 

هزینه به صرفه


اقامت در هتل همیشه هزینه‌های بیشتری دارد. با همه هزینه‌ای که برای هتل پرداخت می‌کنید اما لذت طبیعت و طبیعت‌گردی را از دست خواهید داد. یکی از مزایا و محاسن اقامتگاه‌های بوم‌گردی هزینه مناسب و معقول آنها است. اقامتگاه‌های بومی به دلیل نداشتن پرسنل فراوان برای هر کار و خدمتی این هزینه‌های اضافی را از شما می‌کاهد.

برای کسانی که به دنبال مسافرت‌های کم هزینه‌تر هستند اقامتگاه‌های بوم‌گردی انتخاب و گزینه مناسب‌تری است. بوم‌گردی‌ها به دلیل قیمت مناسبی که به مسافران و طبیعت‌گردان ارائه می‌دهد رونق بسیاری گرفته است.

 

غذاهای محلی


تفاوت عمده رواج بوم‌گردی میان طبیعت‌گردان، غذا است. مردم محلی خود برای کسانی که در اقامتگاه‌های بومی سکونت دارند غذا تهیه می‌کنند. انتخاب این غذاها به عهده خود آنها است. بیشتر مواقع غذاهایی که برای طبخ انتخاب می‌شود غذاهای سنتی و بومی همان منطقه است. آشپزهای محلی همیشه طعم و مزه اصلی غذا را در غذای خود خواهند داشت.

افراد زیادی هستند که اقامتگاه‌های بومی را فقط برای غذاهای محلی آن انتخاب می‌کنند. شما گاهی بعضی غذاها را در هیچ رستوران دیگری جز بوم‌گردی‌ها نمی‌توانید پیدا کنید. غذاها، خوراک‌ها، دسرها و… هر کدام یک قلق و فوت و فن خاصی دارند.

 

معماری بومی اقامتگاه


اقامتگاه‌های بوم‌گردی معماری خاصی دارند. معماری آنها بر پایه و اساس منطقه جغرافیایی ساخته می‌شوند. آب و هوا در نوع معماری ساختمان تاثیر مستقیم دارد. اقامتگاه‌های شمالی با اقامتگاه‌هایی که در جنوب ایران ساخته خواهند شد تفاوت فراوانی دارند.

یکی از مزایای اقامتگاه‌های بوم‌گردی معماری بنا و ساختمان است. شما اگر در تمام دنیا برای اقامت هتل را انتخاب کنید تمامی ساختمان‌های هتل‌ها یک شکل هستند. تفاوت اقامتگاه‌های بوم‌گردی با هتل در معماری آنها است. اگر شما قصد مسافرت به شمال کشور را داشته باشید اقامتگاه بوم‌گردی با یک ساختمان که با آب و هوای شما تطابق داشته باشد پیدا خواهید کرد. هیچ وقت شما در اقامتگاه‌های بوم‌گردی شمال معماری کویری را نخواهید یافت.

 

دوری از مراکز خرید

 


در کنار تمامی مزایایی که اقامتگاه‌های بوم‌گردی در خود جای داده است معایب کوچکی نیز ممکن است داشته باشد. یکی از این معایب دور بودن از مراکز خرید و مرکز شهر است. شاید کمتر کسی این مورد برایش اهمیت داشته باشد. برای رفع این مشکل کافیست شما تمامی نیازهایتان را قبل از رسیدن به مناطق بومی تهیه کنید.

سالیان زیادی است که اقامتگاه‌های بوم‌گردی میان طبیعت‌گردان و گردشگران راه پیدا کرده است. خانه‎هایی که به عنوان اقامتگاه برای بوم‎گردی به مسافران اجاره داده می‌شود از جنس و مصالحی مانند خشت، چوب، کاهگل، سنگ و… ساخته می‌شوند. وجود همین مواد اولیه ساختمان‌سازی جذابیت این اقامتگاه‌ها را صد برابر خواهد کرد.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای طبیعت‌گردان و علاقه‌مندان به طبیعت ساخته شده است. این گردشگران احترام به طبیعت را نباید فراموش کنند. اساس و پایه ساخت اقامتگاه‌های بوم‌گردی، طبیعت و طبیعت‌گردی است. طبیعت‌گردان باید از طبیعت محافظت کنند و در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند.

 

منتظر خوابگاه های بوم گردی داخل خوابگاه یار باشید.

به زودی...

 

 

خوابگاه یار

 

شما در خوابگاه یار میتوانید بهترین خوابگاه ها رو در سراسر ایران با شرایط محیطی و شغلی مختلف مشاهده کنید و با توجه به شرایط خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

www.khabgahyar.com

مطالب مرتبط:

هتل پانسیون کارمندی چیست ؟

بهترین خوابگاه های تهران

قوانین نانوشته زندگی خوابگاه

برچسب ها:
پست های مرتبط

استانداردهای طراحی خوابگاه دانشجویی

28 مهر 1402

خوابگاه کارمندی در تهران

28 مهر 1402

لوازم مورد نیاز برای زندگی در پانسیون و خوابگاه

28 مهر 1402

 مجوز تاسیس پانسیون

28 مهر 1402

میزان شهریه خوابگاه‌های خودگردان استان تهران مشخص شد

28 مهر 1402