ودیعه و اجاره بها در خوابگاه ها

28 مهر 1402
۶ دقیقه زمان خواندن
property

ودیعه و اجاره بها در خوابگاه ها

با توجه به اینکه متقاضیان اصلی خوابگاه ها و پانسیون ها، قشر دانشجو و یا شاغلینی هستند که تازه یک کار را شروع کرده یا هنوز کارمند رسمی نیستند و حقوق آن ها پایین است، مساله هزینه اقامت و مبلغ رهن یا ودیعه، مشکل اصلی در انتخاب اقامتگاه این افراد است.

شاید برای دانشجوها یا شاغلینی که از نظر مالی در وضعیت بهتری قرار دارند، امکانات و رفاه موجود در خوابگاه، مسأله مهمتری باشد، اما برای بیشتر افراد که مجبور هستند برای تأمین ودیعه و اجاره از خانواده پول بیشتری بگیرند یا به ساعات اضافه کاری خود بیفزایند، این مسأله چندان بی اهمیت نیست. بیشتر خوابگاه ها و پانسیون ها برای جذب بهتر و بیشتر مشتری، گزینه ودیعه را حذف کرده اند، اما در عین حال به مقدار اجاره بهای خوابگاه یا پانسیون اضافه کرده اند.

پرداختن ودیعه از سال های قدیم بین مؤجر و مستأجر وجود داشته است. ودیعه مبلغ معینی است که توسط متقاضیان خوابگاه و پانسیون ها، به صورت قرض الحسنه به مالک یا مسئولین خوابگاه و پانسیونداران، تحویل داده می شود. این مبلغ در ابتدای معامله پرداخت می شود و تا پایان موعد مقرر و تخلیه خوابگاه و پانسیون، نزد مسئولین خوابگاه و پانسیون باقی می ماند و پس از اتمام مدت تعیین شده، به افرادی که قصد ترک خوابگاه یا پانسیون را دارند، پس داده می شود. اما پس گرفتن مبلغ ودیعه یا رهن، همیشه به این سادگی نیست. گاهی با توجه به خساراتی که توسط یک فرد یا افراد ساکن در یک اتاق به وسایل و در و دیوار اتاق ها وارد می شود، از مبلغ اصلی ودیعه کسر و مابقی به فرد پس داده می شود.

متأسفانه امروزه بحث ودیعه گرفتن در خوابگاه و پانسیون هایی که به طور غیرقانونی فعالیت می کنند و مبلغ بالایی از متقاضیان می گیرند، به یک کلاهبرداری تبدیل شده است، گرچه این سخن در مورد همه صدق نمی کند، اما پس ندادن ودیعه توسط مالکان و مسئولین خوابگاه و پانسیونداران به بهانه های مختلف، مشکلات متعددی را به وجود آورده است. برخلاف اجاره بها که با توجه به تعداد تخت ها و ظرفیت اتاق ها تعیین می شود، ودیعه برای همه اتاق ها ثابت است و به طور معمول از ۱۵۰ هزار تومان شروع می شود و بسته به موقعیت و امکانات رفاهی و کیفیت خوابگاه و پانسیون ها تعیین می شود، به طوری که در اقامتگاه های شمال و مرکز شهر تهران، این مبلغ افزایش می یابد.

تبدیل شدن رهن به اجاره، تنها مختص مسکن نیست، به وضوح مشاهده می شود که این فرمول به خوابگاه و پانسیون ها نیز راه پیدا کرده است و برای متقاضیانی که پول کافی برای پرداختن به عنوان ودیعه ندارند، یک مزیت تلقی می شود. البته عکس این قضیه نیز وجود دارد، به این معنی که با حساب و کتاب معینی، متقاضیان به جای پرداختن اجاره بها، ودیعه بیشتری پرداخت می کنند. به گزارش پول نیوز، در برخی از خوابگاه ها و پانسیون ها که مسئولین و مالکان به گرفتن ودیعه رغبت نشان می دهند، متقاضیان می توانند اجاره بها را که به صورت ماهیانه پرداخت می شود، با تقسیم کردن بر مبلغ مشخصی به رهن تبدیل کنند. متقاضیان، در خوابگاه ها و پانسیون های دخترانه و پسرانه که به دانشجویان و کارمندان اجاره داده می شود، با ارائه مدرک شناسایی معتبر و مبلغ ودیعه تعیین شده، می توانند بدون هیچ مشکل دیگری در خوابگاه و پانسیون ها اقامت داشته باشند.

 

خوابگاه یار

 

شما در خوابگاه یار میتوانید بهترین خوابگاه ها رو در سراسر ایران با شرایط محیطی و شغلی مختلف مشاهده کنید و با توجه به شرایط خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

www.khabgahyar.com

مطالب مرتبط:

راهنمای زندگی خوابگاهی

پارکینگ خوابگاه چقدر اهمیت دارد

قوانین نانوشته زندگی خوابگاهی

 

برچسب ها:
پست های مرتبط

استانداردهای طراحی خوابگاه دانشجویی

28 مهر 1402

خوابگاه کارمندی در تهران

28 مهر 1402

 مجوز تاسیس پانسیون

28 مهر 1402

لوازم مورد نیاز برای زندگی در پانسیون و خوابگاه

28 مهر 1402

میزان شهریه خوابگاه‌های خودگردان استان تهران مشخص شد

28 مهر 1402