پانسیون ها همچنان از سازمان میراث فرهنگی مجوز می گیرند

28 مهر 1402
۶ دقیقه زمان خواندن
property

با وجود اینکه پانسیون ها از آیین نامه تاسیسات #گردشگری حذف شده اند اما همچنان سازمان میراث فرهنگی پروانه فعالیت آن ها را صادر می کند.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، پانسیون ها یکی از واحدهای اقامتی در کشور هستند که در ردیف اقامتگاه های ارزان قیمت قرار می گیرند اما این اقامتگاه ها در مصوبه هیات دولت برای تاسیسات گردشگری در هیچ جایی تعریف نشده و این درحالی است که «خانه مسافرها» که ایده معاون گردشگری بوده اند در این فهرست هم تعریف شده و هم دارای جایگاه هستند.

پانسیون ها که سال ها قبل در ایران تشکیل شده اند نه تنها بندی از بندهای آیین نامه تاسیسات گردشگری را به خود اختصاص نداده اند بلکه نام آن ها از فهرست اقامتگاه های سازمان میراث فرهنگی نیز حذف شده است.

پانسیون ها معمولا مجوزشان را از سازمان میراث فرهنگی می گرفتند ولی این بار با حذف آن ها از آیین نامه، سازمان میراث اعلام کرده که نظارت بر آن ها را همچنان بر عهده دارد.

در ایام عید نیز این پانسیون ها مانند هر اقامتگاه دیگری پذیرای مسافران زیادی هستند. در این باره، جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران ایران به خبرنگار مهر گفت: حذف پانسیون ها از مصوبه دولت یکی از اعتراضات ماست. حضور پانسیون ها خوب است و باید در آیین نامه تاسیسات گردشگری قید می شدند، اما الان آنها مجوزشان را از هیچ جایی نمی گیرند.

وی افزود: درست است که اکنون پانسیون ها برای تمدید پروانه، به اتحادیه های هتلداری مراجعه می کنند اما در حقیقت این واحدهای اقامتی در آیین نامه، از نگاه دولت افتاده است و اگر اکنون مجوزی تمدید می شود به صرف مجوزهای قبلی است که این امکان را داشته اند. اما پانسیون داران برخی از شهرها مانند تبریز و اصفهان نمی دانند باید به کجا مراجعه کرده و مجوز بگیرند.

وی درباره اینکه برخی از افراد واژه «اقامتگاه» آورده شده در آیین نامه سازمان میراث را مصداق همه نوع اقامتگاه من جمله پانسیون می دانند گفت: این تفسیر از قانون است در صورتی که در آیین نامه قبلی به صراحت نام پانسیون ها اعلام شده بود.

حمزه زاده درباره نظارت بر پانسیون ها نیز گفت: این نظارت همچنان بر عهده اتحادیه های هتلداری و سازمان میراث فرهنگی است اما در بیشتر شهرها سازمان روی آن ها نظارت دارد. در تهران هم بخشی ازنظارت بر پانسیون ها در دست اتحادیه مهمان پذیرها و بخشی بر عهده سازمان است.

پیش از این ولی تیموری، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، گفته بود: پانسیون در گذشته از مصادیق تاسیسات گردشگری بود. اختلاف نظری بین وزارت علوم و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وجود داشت از این نظر که پانسیون ها به خوابگاه دانشجویی تبدیل شده بودند، درصورتی که شاخصی وجود دارد که طول مدت اقامت در این اماکن را مشخص می کند و اگر بیشتر از آن باشد از تعریف پانسیون خارج و به خوابگاه دانشجویی یا کارمندی تبدیل می شود.

وی افزوده بود: متاسفانه در حال حاضر این هویت در پانسیون های ما شکل گرفته، درحالی که به آن دقت نمی شود. پانسیون هایی هستند که صد در صد در اختیار دانشجویان قرار دارد که باید آن ها را خوابگاه دانشجویی دانست، نه اقامتگاه موقت گردشگران و مسافران.

منبع

برچسب ها:
پست های مرتبط

استانداردهای طراحی خوابگاه دانشجویی

28 مهر 1402

خوابگاه کارمندی در تهران

28 مهر 1402

 مجوز تاسیس پانسیون

28 مهر 1402

لوازم مورد نیاز برای زندگی در پانسیون و خوابگاه

28 مهر 1402

میزان شهریه خوابگاه‌های خودگردان استان تهران مشخص شد

28 مهر 1402